– Vi ser det som en skyldighet att dela med oss av vår kunskap. Det är vårt sätt att ge tillbaka, förklarar Jonas. Bredvid honom sitter kollegan Martin Grauers. Båda är utbildade civilingenjörer med flera år inom industrin, på bolag som Toyota, McKinsey, Klarna och Scania, bakom sig.
– Åren i bilindustrin gav uppslag till de idéer och visioner vi arbetar med att sprida idag, berättar Martin, som leder företagets konsultverksamhet.
ReLean arbetar dels direkt med företagskunder, men sprider också kunskap genom seminarier och kunskapsartiklar. Man hjälper till med att både sätta riktning för företag och utveckla företagen att nå dit.
– Riktningen måste definieras och förankras i bolaget, först sedan kan man starta sin förbättringsresa, säger Jonas. Bolaget har idag kontor i Stockholm, London och USA. Åtta partners och ett nätverk med cirka 50 frilansande konsulter finns knutna till bolaget. Rebecca Byron Lohk, är beteendevetare som arbetar med executive search, ett av bolagets kärnverksamheter.
– Hållbar tillväxt handlar om att få in rätt personer och att leva sina värderingar. Strategi och rekrytering är två sidor av samma mynt, förklarar hon.
I höst startar reLean en akademi där man utbildar talanger från industrin. Man planerar också en problemlösningsakademi, kostnadsfri och öppen för alla. ReLean har också en vision för samhället i stort.
– Vi vill skapa fler jobb i Sverige, få fler företag att starta och växa här och hjälpa företag att flytta hem produktionen. Vi vill lära fler företag att fiska, avslutar Jonas.