– Att digitalisera ekonomi- och rådgivningstjänster sparar både tid och pengar åt företagare, säger Andrea Holtéus, som tillsammans med sin syster Amelie Holtéus äger och driver ON Ekonomi – en vidareutveckling av bolaget Paratum Ekonomi.
En obegränsad tillgänglighet, oberoende av tid och plats är ytterligare något som gör att fler företag väljer nätbaserad redovisning framför traditionell.
– Vi har kunder som är verksamma över hela världen. Eftersom vi använder oss av många kommunikationskanaler är vi lättillgängliga och konkurrenskraftiga i förhållande till andra ekonomibyråer, säger Amelie.
Med hjälp av en app kan företagen ladda upp kvitton, fakturor och andra redovisningsdokument som sedan sparas. Dokumenten delas med ON Ekonomi som i sin tur sorterar och arkiverar dem i ett lättåtkomligt digitalt arkiv.
– Vi bygger anpassade hemsidor för varje kund där bokslutsbilagor, dokumentation och arkivering av redovisningsmaterial kan lagras för att även möjliggöra en digital revision. Det finns dessutom specialdesignade sidor för anställda där de kan rapportera sin frånvaro, fylla i reseräkningar och få löneinformation, berättar Andrea.
En stor del av ON Ekonomis kärnverksamhet är rådgivning, som delvis består av flertalet digitala tjänster som ytterligare kommer att vägleda kunden i sitt företagande.
– Vi erbjuder en kontinuerligt uppdaterad rådgivningstjänst där vi samlar tips, råd och information vad gäller entreprenörskap, ekonomi, löner, moms och beskattning, berättar Amelie.
Enligt systrarna är detta en helt unik tjänst som är gratis för ON Ekonomis kunder och som även andra företagare kan prenumerera på. Nätbaserade kurser, informationsvideos och artiklar är bara några delar som rådgivningen kommer att bestå av.
Att välja redovisningsbyrå kan vara svårt då många byråer erbjuder liknande tjänster. Amelie och Andrea råder därför företagare att fokusera på en relation som bygger på trygghet och förtroende.
– Informationen man delar med sig av är ofta känslig och det gäller att vi som byrå är lyhörda för vilken typ av samarbete kunden önskar, säger Andrea.
Trots sina unga år är detta två erfarna entreprenörer som har en mängd tips till nya företagare. En förutsättning för att lyckas enligt dem är att ha en tydlig och hållbar affärsidé som man tror på. Säljprocessen och det sociala nätverket är också viktiga aspekter att prioritera för att kunna etablera sig på en marknad och bygga långvariga kundrelationer.
– Även om det krävs både hårt arbete, tid och engagemang för att driva eget, är det en underbar känsla att få se sitt företag växa och bli framgångsrikt, säger Amelie.