157048 BR
157048 BR0
157048 BR1
157048 BR
157048 BR0
157048 BR1

Trygghet för både hyresvärd och hyresgäst

När man står inför att hyra eller hyra ut sin bostad står trygghet och smidighet högst upp på önskelistan. Här kommer Be Resident in. De ägnar sig åt andrahandsuthyrning åt såväl privatpersoner som företag. Företaget skapar lyckade matchningar mellan hyresvärdar och hyresgäster och eliminerar de problem som kan uppstå i samband med bostadsuthyrning.

Be Residents ägare, Niclas Cronesten och Malin Stockhaus, kom på företagets affärsidé i samband med att de själva letade bostad och har tidigare erfarenhet av att hyra ut sin egen bostad.

– Vi funderade över vad vi själva skulle vilja ha hjälp med kring en sådan här tjänst. Det vi hela tiden kom tillbaka till var trygghet. Hur kan vi skapa trygghet? Hur kan du känna dig trygg i att hyra ut din bostad eller hyra en bostad? säger Niclas Cronesten.

Företaget startade i maj i år, har främst kunder i landets större städer och ser till att denna trygghet skapas med hjälp av tydliga avtal som gynnar både hyresvärd och hyresgäst. Det uppstår ofta problem och oklarheter i samband med uthyrning, kanske att något skadas eller att någon vill bryta kontraktet. Då är det viktigt att båda parter vet vilka regler som gäller.

– Det visade sig att det inte fanns något företag som gjorde det här när vi kom på idén, säger Niclas Cronesten.

Det har visat sig att efterfrågan på dessa tjänster är enorm. Alla vill känna sig trygga med att hyra ut eller att hyra, tyvärr finns det alldeles för många exempel där problem uppstått.

Kundkretsen är bred och beror helt på vilken typ av bostad det är. Alltifrån unga studenter som står mellan två boenden till någon som precis sålt sin bostad och behöver något tillfälligt.

– Vi har också många kunder som kommer till Sverige för att utföra konsultuppdrag under några år, samt personer som kommer till Stockholm från mindre städer för att arbeta tillfälligt, säger Malin Stockhaus.

Till skillnad från den traditionella mäklaren följer Be Resident hyresvärd och hyresgäst under hela hyresperioden och är på så vis en garant för att allt fungerar.

Företaget vänder sig till både företag och privatpersoner, samt är mycket flexibla när det kommer till uppdragsform och tider. En minimigräns på tre månader har man dock satt upp. Någon övre gräns finns inte – avtalet kan utan problem gälla tillsvidare, förutsatt att båda parter är överens om det.

Det vanligaste är att kunden hyr ut eller hyr under ett år eller längre. Den tuffa bostadsmarknaden till trots har Niclas Cronesten och Malin Stockhaus inte stött på några problem med att hitta lägenheter. Utmaningen ligger i att få hyresgäst och hyresvärd att mötas.

– Det som kan bli problem är snarare att bostadsrättsföreningen som lägenheten finns i opponerar sig. Det gäller att man kontaktar sin förening för att få uthyrningen godkänd. Vi kan hjälpa till med att fylla i den ansökan, säger Malin Stockhaus.

På Be Resident har man erfarenhet av styrelsearbete i bostadsrättsföreningar, man samarbetar med jurister och har stenkoll på marknaden och vilka regler som gäller. Det kan handla om vilka skäl man ska ha för att hyra ut sin lägenhet, hur mycket man kan ta i hyra eller hur besittningsrätt och besiktning fungerar.

På Be Resident har man erfarenhet av att mindre lägenheter kräver mindre framförhållning, medan villor kräver längre planering. Allt hänger på hyresvärden vars krav kan se väldigt olika ut. Det kan vara allt från omgående uthyrning där hyresgästen står med nyckeln i handen två dagar efter att annonsen har lagts ut, till betydligt längre tid.

Hyresgästerna brukar vilja ha med sina egna möbler om de ska hyra under en lite längre period. Utländska hyresgäster, liksom hyresgäster med kortare kontrakt och företag, brukar föredra att hyra möblerat. Hemförsäkringen brukar täcka eventuella skador på möbler, men det är viktigt att dubbelkolla detta med sitt försäkringsbolag, tipsar ägarduon. En hemförsäkring, som även är obligatorisk för hyresgästen att teckna, innehåller en ansvarsdel som täcker eventuella skador om hyresgästen inte kan betala.

Be Resident annonserar ut lägenheter på sin egen hemsida, i sociala medier och även till kontakter som de arbetar med kontinuerligt. Hyresvärden kan givetvis ställa krav på den blivande hyresgästen, då de vanligaste kraven brukar handla om att hyresgästen inte ska röka eller ha husdjur eller barn.

– Vi har inga minimikrav på hyresgästen. Det är hyresvärden som bestämmer. Vi hjälper dem med bakgrundskoll och har man stora skulder hos Kronofogden är förmodligen inte hyrsvärden intresserad, säger Niclas Cronesten.

Skulle hyresvärden mot all förmodan vilja hyra ut ändå gäller inte hyresgarantin på två månader som företaget annars erbjuder. Be Resident håller alltid i faktureringen av hyresgäst och håller också i depositionen.


Konceptet ligger helt rätt i tiden och företaget har utvecklats mer än vad Niclas Cronesten och Malin Stockhaus tidigare vågat hoppas på. Nu siktar duon på att ta verksamheten till högre höjder genom specifika paketerbjudanden och relaterade kringtjänster.

2015-12-01
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies