Optikbranschens nya utmaningar
Optikbranschen har stött på nya utmaningar i och med utbudet på nätet. Johanna Edholm har arbetat som optiker sedan 1995 och förklarar skillnaden på glasens kvalité.
Johanna Edholm möter upp på sin nya optikbutik vid Djursholms torg. Väggarna är nymålade och kläs av det senaste modet från olika bågleverantörer. Här trängs trendiga Tom Ford med bland annat den svenska uppstickaren Vasuma.
– I dag kan man se liknande utbud av glasögon hos flera butiker och även på nätet. Det är lätt att tro att det bara är priset som skiljer. Men bågar och glas har olika kvalité’ och som kund är det inte alltid lätt att veta skillnaden.
Om man jämför med att köpa en kamera så inser de flesta att den för 1000 kronor inte kommer att ge samma bildkvalité som den för 20 000 kronor, menar Johanna. Man förstår att det är olika optik i dem, men det många inte vet är att det är samma sak med glasögon.
– Jag ser det som min uppgift att hjälpa kunden göra ett medvetet val. Ett annat viktigt moment är att göra en noggrann tillpassning för varje individ, något som måste få ta tid. Det är de som avgör hur du kommer att trivas med dina nya glasögon.
Hos Johanna kan den som vill samtidigt passa på att göra en ögonhälsoundersökning för att i god tid upptäcka exempelvis glaukom, eller grön starr som det också kallas. Det är en förrädisk ögonsjukdom som inte visar sig innan ögonen redan hunnit skadas av det tryck som uppstår i ögat. Genom en ögonhälsoundersökning får du en komplett bild av hur dina ögon mår.
– Ju tidigare eventuella symptom på sjukdomar kan upptäckas, desto bättre blir förutsättningarna för behandling, avrundar Johanna.
2017-10-09
Dela artikel