Jan Forsbäck har drivit Frenco Maskinservice AB sedan 2008. I början som ett samarbete med ett annat företag i orten.
– När den firman upphörde bestämde jag mig för att satsa stort på Frenco, berättar Jan.
En satsning som visat sig lönande. I år firar man tioårsjubileum och efterfrågan på de tjänster man erbjuder ökar.
– Idag krävs utbildning och certifikat för att få serva många nya maskiner, säger Jan och berättar att dagens maskiner är mer komplicerade än vad många kanske tror. Möjligheten att skruva hemma i garaget är på utgående, säger han och fortsätter:
– Det är till exempel inte ovanligt att man måste koppla ihop sin motorsåg med en dator för att kunna ställa in tomgången, förklarar Jan.
För att underlätta för kunderna arbetar Jan för ett utökat samarbete med andra företagare i trakten.
– De kunder som köper sina maskiner hos Hoganders i Smedjebacken och trä-bygg järn i grängesberg kan lämna in dem för service där. Transporten till vår verkstad fixar de, berättar han.
Ytterligare en service som Frenco erbjuder är hämtning och leverans av maskiner mot en mindre avgift.
– Det är betydligt lättare för oss än för kunden att transportera en skrymmande maskin, säger Jan. För dem som har svårt att vara utan sin maskin finns ett lager av de vanligaste redskapen för utlåning under servicetiden.
Frenco har gjort sig kända som snabba och pålitliga.
– Vi arbetar hårt för att våra kunder ska få tillbaka sina maskiner så fort som möjligt, förklarar Jan.
Företaget är även återförsäljare och installatörer av robotgräsklippare av flera etablerade märken.
– Vi ser en kraftigt ökande efterfrågan på robotar. Förståeligt med tanke på hur de självgående och effektiva maskinerna kan bidra till att vi får mer tid att göra saker som är betydligt roligare än att klippa gräs. Fritid är som alla vet en bristvara i dagens stressade samhälle.
I den välförsedda butiken säljer man inte bara nya och begagnade maskiner utan även fiskeredskap, båtmotorer, cyklar och mycket mera.
– Allt som hör sommaren till, ler Jan.
Inom kort kommer Frenco att presentera en sprillans ny webbutik där man bland annat kommer sälja reservdelar till de maskiner man saluför. Snabb service, bredd och kompetens är ledord även för den verksamheten.
– Jag ser fram emot att utveckla Frenco ytterligare, säger Jan.