Gina Tricot, öppnade sin första butik 1997. Idag finns det 186 butiker med cirka 2 000 anställda och marknaden är inom EU. Gina Tricot startades utifrån tanken att något fattades i modebranschen.
– Vi ville erbjuda ett enklare och roligare sätt för kvinnan att handla, med en närhet till kunden. Vi vill att enkelheten ska genomsyra såväl design som vårt sätt att driva vår verksamhet. Hjärtat ska vara med i alla besluten och vi visste redan från början vart vi ville och att vi skulle lyckas.
Anna menar att de tidigt drev företaget och butikerna på ett lite modernare sätt. Reklamkampanjerna var enkla och kunderna hade enkelt att relatera till modellerna och modet. De genomsyrades av värme, leenden och mycket hjärta. Gina Tricot strävar efter att vara prismedvetna, kommersiella och att vara ett märke som är tillgängligt för många.
– Vi jobbar nära våra kunder och har lätt att anpassa oss till marknadens förutsättningar. Vi ska finnas där kunden finns och ha kunden i fokus, samt skapa anledningar till att kunden ska besöka våra butiker, oavsett om det är en fysisk butik eller online, förklarar Anna.
Företaget samarbetar med ett flertal forskningsprojekt- och hållbarhetsorganisationer samt nätverk som arbetar med miljö- och kvinnofrågor via bland andra UNICEF, Better Cotton, The Accord Bangladesh samt det egna The Good Project med ett holistiskt perspektiv på hållbarhets- och miljöfrågor.
Gina Tricot är också en av de starkaste sponsorerna inom svensk ridsport och anordnar årligen Gina Tricot Grand Prix i Borås, en tävling som tioårs-jubilerade tidigare i år, samt samarbetar bland annat med Borås Grand Prix och Falsterbo Horse Show.
Passionen för mode och viljan hos medarbetarna att skapa en positiv kundupplevelse är stark. Företaget fortsätter sin expansionsresa och utveckling som en betydande modeaktör på den internationella marknaden.
– Vi arbetar prestigelöst och nytänkande, rakt in i framtiden, säger Anna.