– Det ska kännas positivt att komma hit. Ett skratt eller ett leende kan ta bort den där klumpen i magen som man kanske har som nybörjare, säger Nils ”Nisse” Höög, som driver Gustavsbergs Trafikutbildningar tillsammans med sin bror Robert Höög.
Det hela började med att Nisse utbildade sig till trafiklärare och åkte till Norge för att arbeta. Robert, som även han ville bli trafiklärare, skulle snart följa i samma fotspår. Men hemlängtan blev för stor förNisse, och efter ett år återvände han till Sverige. Tiden för hans hemkomst skulle visa sig vara helt rätt.
– På grund av att trafikskolan som jag gjorde praktik på skulle läggas ner, valde vi att öppna i området, säger Robert.
I dag har Gustavsbergs Trafikutbildningar åtta anställda, och de flesta elever som kommer hit till Skärgårdsvägen 7 bor i närområdet, som Värmdö och Nacka. Målgruppen är mellan 18 och 40 år, men ibland dyker det även upp någon som är lite äldre, berättar bröderna.
Förutom vanliga körlektioner erbjuder man introduktionsutbildning – den utbildning som både handledare och elev måste gå för att få köra privat. Gustavsbergs Trafikutbildningar erbjuder också mopedutbildning(AM) och de två riskutbildningarna. Den så kallade riskettan innefattar de obligatoriska momenten som handlar om beteende, attityd, trötthet och droger.
– Sedan utbildar även vi på halkbana, risktvåan. Då samlar vi upp ett gäng härifrån och åker tillsammans ut till Gillinge halkbana,berättar Robert.
Hur lång tid det tar för att ta körkort är högst individuellt. Nisse berättar att många som kommer hit har en skev bild av hur lång tid det tar innan man klarat uppkörningen.
– Det branschen har att tampas med är att någon går ut på skolgården och säger att ”jag tog 15 körlektioner för att klarar mitt körkort”.De personerna finns, men det är långt från normen, säger Nisse.
I dessa fall försöker han och Robert vara så ärliga som möjligt, så att kunden inte känner sig lurad om det tar längre tid.
– Vårt arbete är att snabbt se om det är en person som kommer att ta tid på sig. Då berättar jag redan från början ungefär hur mycket det kommer att kosta och hur vi ska gå tillväga, berättar han.
I framtiden hoppas bröderna Höög på att kunna utvidga servicen och möjligheterna för sina kunder. Redan till våren kommer det tillexempel att starta BE-utbildningar för tungt släp.
– Och om tre år har vi förmodligen ett ställe till och motorcykelutbildningar här ute, säger Nisse glatt.