176035 K2
176035 K4
176035 K2
176035 K4

Ett bra arbetsklimat att KLIPPA i

KLIPPA är en kedja frisörsalonger i Göteborgsområdet. Det hela började med en liten salong i Gottskär. Idag består kedjan av tre salonger. För Eirin Persson, som äger och driver kedjan, är det viktigt att ha ett bra arbetsklimat, som gynnar både anställda och kunder.

Eirin Persson kommer ursprungligen från Bergen i Norge. Hon kom till Sverige 1990 och drev ett tag en salong med en kompanjon i Mellbystrand. När hon började bilda familj flyttade hon till Gottskär. Hon hyrde stol i Kungsbacka och började även undervisa på frisörskola. En dag, när hon var mammaledig med sitt fjärde barn och var ute och gick en promenad, såg hon en ledig lokal. Och det var så KLIPPA började. 


Hon slog upp portarna till den första lilla frisörsalongen 2006. Tack vare goda kontakter på Frisörskolan, där hon tidigare arbetat kunde hon handplocka sin personal. Drygt tre år senare öppnade ett KLIPPA i Askim och 2010 flyttade man in i större lokaler i Gottskär. Tidigare i år öppnades ytterligare en salong i Torslanda och personalen kunde rekryteras dels från de andra salongerna och med hjälp av personalens egna rekommendationer.


176035 K1


Eirin brinner för frisöryrket och har stora ambitioner om att ha ett team runt sig som känner likadant. En stor del av att åstadkomma detta är att ha ett bra arbetsklimat. Eirin har valt att driva sina salonger med anställd i ställt för att hyra ut stolar. Det skapar bättre teamkänsla och mindre konkurrens som gynnar både kunder och anställda.


– Att vi har det så bra är allas förtjänst. Vi har en gruppchatt där vi kan be om råd och komma med tips eller bara önska varandra en trevlig dag. Alla är engagerade och tar hand om och peppar varandra, säger Eirin.


Det finns fyra kompetensnivåer för frisörer. Dessa är elev/lärling, frisör, erfaren frisör och mästare. KLIPPA har minst en mästare i varje salong. Detta är alltså en frisör med lång erfarenhet, bred kompetens och extra utbildning. Det är nästan lika viktigt för Eirin att ha minst en elev i varje salong som det är att ha en mästare. Detta handlar dels om att hjälpa till med utvecklingen inom branschen, att forma morgondagens frisörer men också att eleverna hjälper till att stimulera de mer erfarna frisörerna. Många erfarna frisörer är så vana vid att arbeta på ett visst sätt att de kanske inte reflekterar över sitt arbetssätt.


176035 K3


– När som helst kan elev frågar: -varför gör du så? Då måste man tänka till. Det handlar sällan om rätt el fel, men man ska veta varför man gör som man gör, säger Eirin.


Frisöryrket är en bransch i ständigt utvecklas; det är inte ett löpande band där man klipper samma frisyrer dag ut och dag in. Det gäller att hålla på mode och tekniker i. Eirin ser till att personalen på KLIPPA får gott om möjligheter att gå utbildningar. Den senaste tiden har man haft utbildningar inom exempelvis extensions och färgfördjupning. Två heldagar ägnades åt en utbildning där man hade mannen i fokus. Här var det aktuellt mode för killar, skäggklippning. Ett annat sätt man håller yrket i perspektiv på KLIPPA är genom en satsning som heter ”Klippa för livet”. Det hela började med att KLIPPA deltog i ett evenemang där intäkterna gick till Rosa Bandet. KLIPPA var den salong som samlade in mest pengar och sedan dess har man fortsatt att samla in till både Rosa Bandet men även andra cancer-relaterade välgörenheter, exempelvis Barncancerfonden.


– Det är något vi gör tillsammans. Vi nyttjar lokalerna och vår fritid för att ge något tillbaka, säger Eirin.


Både branschföreningar och branschtidningar arbetar hårt för att belysa de problemområden som finns i branschen men Eirin ser att branschen ändå går en ljus framtid till mötes. Hon hoppas kunna öppna fler salonger i framtiden, salonger dit det är trevligt att komma och där alla trivs. Eirin ser sin position som ägare och framför allt ledare som förmånlig på flera sätt.


– Att se de andra utvecklas och att hjälpa dem i utvecklingen är grädden på moset, säger hon. 


2017-11-06
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies