Att kalla Rickard Maasing för företagsam är sannerligen ingen överdrift. För sex år sedan, vid 20 års ålder, tog han över Magasinet på Slottsmöllan, en naturskönt belägen restaurang på bekvämt promenadavstånd från Halmstads centrum.
– Jag brukar säga att jag har branschen i blodet, säger Rickard, som tillbringade en stor del av sin uppväxt på sin mormors hotell i Köpenhamn där han tidigt fick lära sig hur hotell- och restaurangbranschen fungerar.
– Att åka tåg och bo på hotell var inte precis det vanligaste sättet att lösa barnvaktsfrågan på, skrattar Rickard.
Det är en glad entreprenör och krögare som med stor entusiasm berättar om sin bakgrund, sin restaurang och sina många visioner inför framtiden.
När människor frågar Rickard vilken sorts verksamhet Magasinet på Slottsmöllan är brukar han svara att det är en lunch- och eventrestaurang. Även om à la carte på kvällarna är något han kan tänka sig att erbjuda i framtiden är det inget som är aktuellt för närvarande. Kvalitet kommer i första rummet och Rickard vill inte ta sig vatten över huvudet.
Efter sin kockutbildning arbetade Rickard i ett och ett halvt år som anställd innan han fick möjlighet att ta över Magasinet på Slottsmöllan. Restaurangens namn minner om den 130 år gamla byggnadens historia som tidigare fungerade som lagerlokal för säd. En historia som Rickard vid renoveringen av lokalen velat värna om.
Allt det gamla är väl bevarat. Bland annat är golv, tak och väggar helt i original. Miljön är rustik och genuin, och atmosfären av svunna tider sitter kvar. En byggnad som stått orubblig och stadig i så många år kan sannerligen inte anklagas för att vara något fuskbygge.
– Det händer ganska ofta att det kommer in gäster som har jobbat här som barn. Det är häftigt att de fortfarande känner igen sig, säger Rickard med ödmjukhet och stor respekt för äldre generationers slit.
– Det är mäktigt att få bjuda dem på mat i den här miljön, tillägger han.
De flesta lunchgästerna kommer från grannskapets många företag. På den generösa lunchmenyn finns bland annat torskburgare med tartarsås, picklad rödlök och rostad potatis, lasagne med örtaioli och färskriven italiensk hårdost samt helstekt kotlettrad med grönpepparsås och rostade rotsaker.
Sammanfattningsvis kan lunchmenyn beskrivas som variationsrik husmanskost baserad på säsongens råvaror. Alltid inklusive salladsbuffé, soppa, nybakat bröd och kaffe.
I köket basar den erfarne köksmästaren Patrik Nilsson.
– Patrik och jag har arbetat tillsammans i drygt tre år och jag är full av beundran över hans skicklighet. Han är en av Halmstads absolut bästa kockar och jag är väldigt stolt över att kunna presentera mina gäster för hans matlagningskonst, säger Rickard.
Utöver de välbesökta luncherna arrangerar Rickard med personal event av olika storlek och slag. Man vänder sig både till privatpersoner och företag och är experter på att se till att kunderna får just den fest eller det evenemang som de har förväntat sig.
– Vi kan ordna allt från en liten tvåmannakonferens till fest för mormor som fyller 85 år, försäkrar Rickard.
Magasinet förfogar över en vacker och rymlig festlokal med plats för 130 sittande gäster. Här finns även rum för dans och bar. Restaurangens matsal rymmer 70 personer och på sommaren finns gott om plats på den generösa uteserveringen.
Bröllop är en starkt växande marknad och fler och fler par väljer att bjuda till fest på Magasinet på Slottsmöllan. Alldeles intill, vid Nissans strand, garanteras brudparet med gäster tidernas kalas och ett minne för livet.
– Miljön och atmosfären här passar helt perfekt för en romantisk fest, säger Rickard leende.
Att boka ett datum så snart som möjligt är att rekommendera, tipsar han. För sommaren ser ut att bli ganska fullbokad.
Ett av Rickards allra viktigaste ledord är flexibilitet och han erbjuder sina gäster helt skräddarsydda arrangemang.
– Vi anpassar oss efter våra kunder. Vissa har ingen aning om vad de vill bjuda sina gäster på medan andra har en klar bild av menyn. Vi fixar allt! säger Rickard.
Magasinets framtid ser mycket ljus ut. Området växer kraftigt och fler och fler människor vill tillbringa sin fritid i naturen utanför centrum.
Självklart bubblar Rickard av idéer och visioner för hur Magasinet kan växa och utvecklas.
– Folk säger att det är omöjligt att bygga en restaurang för alla – men det är helt fel. Med ett ställe som Magasinet kan jag absolut skapa en verksamhet där människor i alla åldrar och med alla plånböcker kan trivas och må bra, säger Rickard med eftertryck.