Omby Kaross ägs och drivs av Jonas Strinning. I dag har han det operativa ansvaret för en koncern med totalt 67 anställda. Han har branschen i blodet, kan man säga. Han har en utbildning inom El teleteknik och har sysslat på med fordon så länge han kan minnas. Hans far startade ett åkeri 1967, som fortfarande är en del av koncernen. Omby Kaross bildades 2002.
– Vi var inte nöjda med de byggnationer vi fick. Så vi testade att bygga några själva, säger Jonas om hur verksamheten startade.
Verkstaden i Spånga är på 1100 kvadratmeter och är fullt utrustad för service, reparationer och ombyggnad. Kontoret ligger i samma lokaler och utanför lokalerna finns en gårdsplan och en inhägnad, som har bevakning även på nätterna. Detta gör att kunder kan lämna sina fordon här när som helst på dygnet om behovet uppstår. Omby Kaross har alltså stora ytor att arbeta på. Men det är också något som behövs.
– Om vi redan har mycket att göra och några kunder kommer in och behöver hjälp har vi nästan fullt, säger Jonas.
Omby Kaross erbjuder alla typer av tjänster som finns för transport-bilar. Det enda undantaget är de allra allvarligaste skadorna i plåten. Annars sköter de allt från reparationer till att serva bilen eller hjälpa till om man inte klarat besiktningen. På Auto-experten sysslar man med alla typer av Ford transportbilar.
– Det är allt från den minsta connect-bilen till den största bussen, säger Jonas om Auto-expertens räckvidd.
Omby Kaross gör en rad olika ombyggnationer för transport-fordon, exempelvis handikappanpassade minibussar, taxi-/färdtjänstbussar och låggolvslösningar. Företaget är ISO-certifierat enligt 14001 och 9001, vilket krävs för att bygga transportbilar. Verksamheten uppfyller reglerna för Specialfordon 2014 och är mycket flexibla inom det regelverk som Transportstyrelsen upprättat. Detta är något de lärt sig redan från början, när de gjorde byggnationer för det åkeri som Jonas far startade en gång i tiden och som fortfarande är en del av koncernen.
– Vi kan lösningarna och vet vad som funkar, eftersom vi får feedback från chaufförerna, säger Jonas.
Öppen och bra kommunikation är något som värderas högt på alla nivåer på Omby Kaross. Den enda del av verkstaden som är stängd för kunder är Auto-experten, vilket är av säkerhetsskäl. Resten av verkstaden är dock öppen för kunderna.
– Kunder vi har lokalt i Stockholm kommer ofta hit och ser på när fordonen byggs om. De är nyfikna, säger Jonas.
Det händer att Omby Kaross utför ombyggnationer av begagnade fordon. Då blir de oftast kontaktade direkt av slutkunden. De flesta uppdragen får de dock genom återförsäljare. Kunder har då köpt ett fordon av en återförsäljare, som har avtal med Omby Kaross. Återförsäljarna har standardofferter för olika typer av ombyggnationer. Detta kan vara allt från märken till delar, exempelvis liftar och luftfjädring. Den offert kunden får har ett färdigt pris, vilket ger en klar bild av vad som kommer göras och hur mycket det kommer kosta. Omby Kaross jobbar alltid med fasta priser, vilket är ytterligare ett led i den öppna kommunikationen.
– Om ett nytt fel upptäcks vid reparation, rings kunden alltid upp för att diskutera felet och priset, säger Jonas.
Kvalité och effektivitet är grundpelarna både för Omby Kaross och deras kunder. I och med att kunderna är i transportbranschen, skulle det bli väldigt kostsamt att låta ett fordon bara stå och vänta i två veckor i väntan på reparation. Därför är Omby Kaross flexibla i sina prioriteringar. Om man kommer in och behöver få hjälp med något som kan fixas relativt snabbt, behöver man oftast inte vänta länge.
– Kommer kunden hit ska de få hjälp, helst på en gång. Samtidigt hastar vi aldrig igenom något, säger Jonas.
Det är viktigt för Jonas att hålla verksamheten på en lagom nivå, eftersom marknaden går upp och ner hela tiden. Han vill att Omby Kaross ska ha kapaciteten att ta emot kunder så fort som möjligt, men vill inte försöka växa snabbare än företaget klarar av. Byggnationerna Omby Kaross gör håller hög kvalité och kunderna får ett trevligt bemötande av personal som förstår deras behov.
– Kunderna är ju det vi lever på. De ska få bästa möjliga hjälp när de kommer hit, säger Jonas.