Göran Berggren driver Försäkringsplanering AB i Örnsköldsvik. Han är specialiserad inom sakförsäkringar för företag, med fördjupade kunskaper inom branscher som entreprenad, fastighet, åkeri, hotell och restaurang samt industri. Kunderna återfinns i hela landet.
– Vad behöver mitt företag? varför behöver jag det? Till vilket pris? Vilken nivå ska jag lägga självriskerna på? Vilka försäkringsgivare vill jag inte jobba med? Som företagare är det många frågeställningar som man behöver ställa sig för att inte trampa snett. Det är här jag kommer in. Genom en nära dialog skapar jag mig en uppfattning om hur verksamheten ser ut, vilka behov som finns, befintliga försäkringar och jag ser över vad jag kan göra. Sedan finns jag med under resans gång, förklarar Göran.
Som fristående försäkringsförmedlare ställer sig Göran alltid på kundens sida. Han är inte bunden till några försäkringsbolag, utan kan fritt välja mellan de olika givarna för att ta fram den bästa lösningen för kunden. För livförsäkringar, samarbetar han med medlemsorganisationen Tydliga.
Göran Berggren driver Försäkringsplanering AB.
– Idag är försäkringsbranschen komplicerad, på så sätt att det finns femton till tjugo försäkringsgivare som konkurrerar, samtidigt som det finns långt fler försäkringsprodukter än tidigare. Det här betyder att fler behöver hjälp och vägledning i sina avtal. När jag vet vad kunden behöver lösnings- och premiemässigt, plockar jag in offerter från de bolag som jag anser har de bästa försäkringarna utifrån kundens behov. Bland annat tittar jag på villkor, försäkringsbelopp, självrisker, premier och relevans. Man kommer inte långt genom att bara titta på priser.
Som försäkringsförmedlare står Försäkringsplanering under direkt kontroll av finansinspektionen. De tillhör organisationen Tydliga, samt Sigillet. Varje år krävs uppdaterade kunskaper och vidareutbildning. Branschen ställer höga krav på att försäkringsförmedlaren arbetar enligt god sed och enligt regelboken. Om olyckan är framme och kunden upplever sig felbehandlad av försäkringsbolagen, kan Göran fungera som en rådande länk mellan kunden och givaren. Han för kundens talan och tittar på samförståndslösningar. Om det visar sig att kunden är felförsäkrad, trots att all viktig information har angetts, är det Försäkringsplanering som står som ansvarig.
– Jag hjälper kunden att tolka handlingar och vara behjälplig gentemot försäkringsbolagen. Om en skada eller olycka inträffar hjälper jag kunden att bli korrekt behandlad och får rätt ersättning. Jag behöver ha en god dialog till givaren för att få igenom bra försäkringslösningar till kunden, men när en skada är skedd är jag alltid på kundens sida.
Sammantaget slipper man en hel del bekymmer om man vet att ens företag har alla nödvändiga försäkringar som behövs, till rätt pris.
– Det är upp till mig som försäkringsförmedlare att ställa rätt frågor och vara insatt i försäkringar som är extra viktiga i särskilda branscher. När jag har ställt rätt frågor och fått korrekta svar, då kan kunden sova gott om natten, avslutar Göran Berggren.