EM_Boleva_08
3-5 min lästid

Boleva – sköter om ditt hem när du inte har tid

Entreprenörer är problemlösare. Få personer bevisar det lika bra som hemstädhjältarnas egen Manfred Stjern i Boleva. Målet har sedan start varit att bli störst och bäst på hemstäd i Göteborgsregionen. Och man är en god bit på väg tack vare ett unikt tankesätt som sätter personalens välbefinnande, kunnande och innovationskraft i centrum.

Entreprenörssjäen som hittade hem


“Manfred, du är som klippt och skuren för entreprenörskolan på Chalmers!” Ja, kurskamratens ord minns han än, entreprenörsstjärnan Manfred Stjern. Och kompisen hade rätt. Att komma till Sveriges främsta plantskola för entreprenörer på Chalmers Innovation  var som att komma hem. Eller ja, som Manfred själv säger: “Det var en drömvärld för mig! Jag var för första gången en bra student!”


Som civilingenjör och en Master i Innovation och Entreprenörsskap samt ett driv utöver det vanliga så var frågan inte så mycket om han skulle starta och driva företag, utan vilken av alla idéer han skulle satsa på. 


“Vi ska växa!”


Svaret blev det bolag som är anledningen till vårt möte. Det innovativa hemstädföretaget Boleva. Tillsammans med sambon Malin – “en säljare av rang!”, som Manfred beskriver henne – drog han igång och ambitionen var klar redan från start: 


Vi skulle inte vara ett litet bolag, vi skulle växa! Stagnation är lika med tillbakagång!



Står ut i en mördande konkurrens


Och så blev det. Trots en minst sagt mördande konkurrens. 


- Jag tror att det är 16 000 företag i vår bransch i Sverige, så man måste göra rätt, slår Manfred fast och får det att låta enkelt. 


Men det finns så klart inga genvägar till framgång. Det krävs hårt arbete och en dedikation utöver det vanliga. Det är ett svar på frågan varför det i dagsläget rullar 54 bilar i Bolevas regi på orter och landsbygd i och kring Göteborg, Varberg, Falkenberg, Kungsbacka och på Marstrand.


“De måste vara trygga – då blir det bra!”


Men den bubblande företagsamheten och drivet att hela tiden utveckla verksamheten finns förstås kvar. Där är personalen en livsviktig nyckel. Manfred är stenhård. Personalen måste trivas och ha det bra för att nå städning med toppkvalité. Eller som han själv uttrycker det: "Det är extremt viktigt att de har en schysst arbetsmiljö, att vi har kollektivavtal och är en trygg, pålitlig arbetsgivare. De måste vara trygga och glada och trivas. Då blir det bra hos kunderna!”



Personalen är nyckeln


Det är ett kanske ovanligt ställningstagande i dessa dagar, när nyhetslarmen ofta berättar om städpersonal som utnyttjas eller betalas för låga löner i ett försök att hålla priserna nere. 


Men för Boleva är det själva nyckeln till framgången. 


- Du kan inte bara fokusera på kunderna och glömma personalen, slår Manfred fast. Du måste tänka på båda! Bara då blir det riktigt bra!



Ett innovativt arbetsklimat ger nöjda kunder


Ett tydligt exempel tar oss tillbaka till det där med problemlösningen. Den som är trygg på jobbet vågar ställa frågor och ifrågasätta, det hävdar Manfred med bestämdhet. 


- En person som trivs kommer ofta med frågor – och kommer med lösningar!, säger han och beskriver ett arbetsklimat som ger organisk innovation och effektivitet. Det vinner alla på, inte minst kunderna som kan se fram emot hemstädning av en helt annan kvalité. 


Boleva växer – och tar hand om växter!


Och på tal om innovationer. Boleva har lanserat ett innovativt nytt koncept som ger trädgårdstjänster med samma kvalitetstänk som hemstädningen. Deras trädgårdsmästare hjälper dig med allt för utemiljön, från att beskära träd och buskar och sköta grönytor till att plantera och underhålla rabatter. 



Eftersom det är trädgårdsmästare så vet de vad de gör. Där har vi en stor fördel. Det gör att kunderna kan känna sig tryggare. Och de har assistenter med sig i bilarna som röjer och forslar bort ris och skräp. Så man behöver knappt vara hemma. Man kan kort sagt lita på att det blir helt och hållet fräscht i trädgården! 



“Vi tar hand om hemmen över tid!”


Boleva tar hand om hemmen över tid, som Manfred säger, både ute och inne, och kunderna behöver inte ens komma ihåg att boka. 


Det sköter vi. Vi talar om för dem att nu är det dags att exempelvis beskära äppelträden, utan att de behöver ringa oss. Det blir fler och fler som vi tar hand om på det viset.


Och det är det inte svårt att förstå. Boleva ger ju trygghet och lugn i vardagen, och sköter om ditt hem när du inte har tid.


2024-05-17
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies