244015 Brandworks AB_03
3-5 min lästid

Branschledande varumärkeskommunikation får ny form

Brandworks har i tio år stått för hantverksskicklighet och kreativitet när det kommer till att hitta nya sätt att ge varumärken rumsliga uttryck. Efter tioårsjubileumet har företaget valt ta ett stort kliv framåt. Vi träffade Fia Nordin, nytillträdd Head of Sales, för att höra mer om Brandworks stora nysatsning som production agency. Målet: att efter tio år i det dolda ta steget fram i rampljuset.

- Det är här framtiden formas, säger Fia med ett leende när vi träffar henne på Brandworks kontor i Bromma. 

I den gamla industrilokalen står en gigantisk 3D-robot i centrum och printar skräddarsydda inredningslösningar åt globala företag som H&M med imponerande precision. Runtomkring färdigställs både temporära och fasta installationer för leverans, medan metallhantverk och möbeldesign förenas i ett kreativt flöde. Hos Brandworks möts avancerad teknologi och innovativ design för att skapa unika upplevelser och former.

En uppfinnarverkstad för varumärkeskommunikation
I de 5 000 kvadratmeter stora lokalerna flödar kreativiteten. Här möts hantverkskunnande, marknadsföringsexpertis och hållbarhetstänk. Resultatet är branschledande varumärkeskommunikation med den rumsliga gestaltningen som främsta verktyg.

Stark gemenskap ger resultat
I huset arbetar strax under femtio anställda, allt från traditionella hantverkare med specialiseringar inom snickeri, metallarbete och lackering till experter på tech och 3D-printers.

Men här arbetar även designers, projektledare och andra typer av marknadsföringsproffs. Hur hänger det ihop? Enligt Fia är det själva hemligheten bakom Brandworks framgångar. 

– Det är otroligt häftigt att alla kompetenser finns i samma företag, att vi har strategi och design på plats där vi bygger. Det underlättar i alla våra uppdrag, oavsett om det rör sig om en fast installation såsom en utställning, ett företagsshowroom eller en tillfällig produktion såsom ett event eller en pop-up-butik.

“Det blir mycket mer personligt!”
Att sitta tillsammans skapar bättre förutsättningar för alla, menar Fia. 

- Vi kan till exempel tillsammans med våra kunder skapa koncept som sedan förverkligas bara några meter bort och på det sättet jobba väldigt nära produktionen i alla led, förklarar hon. 

Men det är inte bara internt som vinsterna blir större om avståndet mellan idé och utförande blir så litet som möjligt. Nej, även kunderna tjänar på det, menar hon.

– Jag upplever att det uppskattas att kunden kan ha direktdialog med alla led för att få vara inkluderade i allt från design till materialval. Det blir en helt annan typ av kontakt, mycket mer personligt. Och eftersom vi har så mycket plats kan vi bygga upp exempelvis en monter här och erbjuda vår uppdragsgivare säljträning på plats i deras faktiska monter innan de åker ut på en mässa.

Skyhög hantverksskicklighet
Det som förenar medarbetarna på Brandworks är det som Fia kallar för craftmanship. Men hur översätter man egentligen det? Begreppet rymmer mer än bara hantverksskicklighet – det handlar om den skicklighet och det öga för detaljer som ligger till grund för all riktigt god design. Oavsett om det gäller traditionella hantverk som möbelsnickeri, den tekniska kompetensen att hantera moderna digitala verktyg och 3D-printers, eller den kreativa fingertoppskänslan som krävs för att skapa slående marknadsföring, genomsyrar craftmanship allt som görs.

“Vi hittar lösningar som andra inte ser”

Men craftmanship innebär också något mer. Det är ett förhållningssätt. Ett intresse av att hela tiden utvecklas och tänja på hantverkets gränser. Ett bejakande av kreativiteten kan det kallas. Men också yrkesstolthet. Att inte nöja sig med det lätta och invanda, utan att hela tiden sträva mot det bästa och det oväntade.

– Det här gör att vi har möjligheter som andra inte har att titta på varje projekt och hitta lösningar som passar just det varumärket, vare sig det handlar om höga krav på hållbarhet eller innovativ design.

 

Kvalitet ger hållbarhet och långsiktighet

Just kvaliteten spelar en nyckelroll i Brandworks nysatsning som production agency. 

-Vi har valt att ta ett steg framåt för att i vår unika byråkonstellation visa kunderna ett nytt sätt att samarbeta på”´, förklarar Fia. 

I praktiken betyder det att de följer uppdragsgivaren på hela resan från idé till utförande, strategi och mätbarhet. 

– Vi vill jobba långsiktigt. Får vi i uppdrag att rita på en mässmonter så tänker vi redan från start på kommunikativt budskap, syfte, mål och hur vi efter mässan kan bygga om montern för att göra den till en del av kundens reception, till scenografi för konferenser, en pop-up-butik eller en rekryteringsmässa. Det är inte bara mer kostnadseffektivt, det är dessutom mycket bättre ur ett hållbarhetsperspektiv.


2024-10-04
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies