Hundra lådor på en sommar
För Sanna Buckhöj, kvinnan bakom designbyrån Buckhöj, är kreativiteten en livslång följeslagare. Hon har alltid skapat. Byggt saker och ritat.
- När jag var sex år så hade jag ett projekt en sommar och byggde hundra lådor i morfars snickarverkstad, berättar hon och skrattar.
Ett arv att förvalta
Att hon blev sån är kanske inte så konstigt. Hennes pappa drev reklambyrå i Södertälje. “Den låg precis bredvid våran skola, så jag var där varje dag nästan och lärde mig att rita och använda Indesign”, förklarar Sanna. Av farfar, verksam som illustratör, lärde hon sig grunderna i perspektivlära och en generell känsla för hur man tänker när man sätter samman en bild.
“Det jag brinner för vill jag grotta ner mig i!”
- Och sen tror jag helt enkelt att jag är en nörd, förklarar Sanna med allvar i rösten. Jag är väldigt selektiv och snöar in på vissa specifika saker och nördar ner mig.
Det är en läggning som passar perfekt för designyrket, där kreativitet och noggrannhet går hand i hand.
När jag var lärling stod jag i timmar och skar raka streck med skalpell, ritade raka streck, för att jag skulle förstå hur viktigt det är med precision och millimetrar, att det måste bli rätt. Jag lärde mig att inte vara slarvig.
En ung egenföretagare tar ut kursen
Efter två år som lärling hos en av pappans gamla anställda – “en stenhård, nitsk AD!” – och studier på Berghs, var det så dags för Sanna att ta ut sin egen kurs. Som 22-åring startade hon eget.
- Jag kastade mig ut, tänkte: det löser sig! säger hon.
Kreativ dialog som förädlar och renodlar
Att det var rätt beslut råder det inga tvivel om. Ledorden för den egna verksamheten, designbyrån Buckhöj, kan stavas minimalism, storytelling och känsla för detaljer. Att lyssna in och renodla och förädla. Det spelar ingen roll om uppdraget är att ta fram en ny logotyp, att varumärkesutveckla eller skapa ny förpackningsdesign. Den kreativa processen börjar alltid med dialog, menar Sanna:
När jag får ett uppdrag börjar det alltid med att jag verkligen vill förstå – vad är ditt syfte, varför har du startat bolaget. Jag vill att det som kunden brinner för ska speglas i designen. Det ska finnas en liten story i det som är där.
Detaljerna är avgörande
Och det som avgör är detaljerna. Att skala av och renodla för att hitta fram till det som verkligen är budskapet.
Med små, små detaljer kan man visa vem man är och varför man gör det man gör. Jag tycker att det är viktigt. För mig är det design. Och det hjälper ju kunderna också. De får syn på sitt eget driv.
“Vi ökade med 3 000 procent!”
Med det arbetssättet når man de riktigt stora framgångarna och de verkligt goda resultaten. Det vet Sanna bättre än de flesta. Som när hon jobbade i London för mammamodeföretaget Seraphine.
- Vi hade gjort ett jättejobb och förändrat väldigt mycket, berättar hon och fortsätter:
Hur vi porträtterade och marknadsförde, hur vi talade till kunderna, vilken identitet vi förmedlade. Och så bar prinsessan Kate ett av våra plagg på den första bilden som släpptes efter att hennes första barn hade fötts och allt bara exploderade. Försäljningen ökade med 3 000 procent. Allt vårt arbete lönade sig verkligen!
Skaparglädjen visar fortfarande vägen
Men försäljningssiffror och procent i all ära. I botten av allt Sanna gör finns den där skaparglädjen från barndomen kvar. Hon vill göra olika saker och trivs när uppdragen är omväxlande. Drivet kommer fortfarande från hennes djupa kärlek till skapandet.
- Att sätta någonting, att hitta rätt i en form eller en logotyp, det ger mig en sån kick! Och jag älskar typsnitt!, skrattar Sanna. Jag samlar på dem och håller på att lära mig att rita egna!