Bygger kundförtroenden och färdtjänstfordon
Auto Mec Nova främsta kundkrets består av åkerier med dieselfordon – lätta lastvagnar och även färdtjänstbussar. En hel del personbilar, åkerichaufförernas privata bilar, servas och repareras också i verkstaden.
Auto Mec Nova är inne på sitt femte verksamma år och har fullt upp. Åkerierna har blivit en självklar kundgrupp sedan starten och utgör minst 80 procent av kunderna.
– Vi kan deras bilar. Färdtjänstbussarna, till exempel. De har luftfjädring, vilket är väldigt speciellt, men vi kan det. Vi bygger också nya färdtjänstfordon, säger Auto Mec Novas verkstadschef Arne Lundgren, som ägnar sig åt mekande tillsammans med ytterligare en mekaniker och i samband med merjobb som fordonsbygge tar in ytterligare personal.
Marknaden för färdtjänstbussbygget är inte helt enkel att ta sig in på, men Auto Mec Nova har lyckats.
– Det är hård konkurrens och ganska styrt. Det ställs en hel del krav på vad man ska uppfylla och miljökraven har blivit en nöt att bita i. Vi har börjat titta på miljöcertifiering, för det kommer att behövas om vi ska hålla oss kvar.
Arne Lundgren har givetvis ett starkt motorintresse, men tycker att kundkontakterna är yrkets riktiga framsida.
– Jag tycker att det är roligt att få upp en kundkrets som är nöjd och kommer tillbaka, det är väldigt tillfredsställande. De är nöjda, tycker att det är roligt att komma hit och vet att det blir ett bra jobb, det är alltid kul att höra kunder säga: ”Vi litar på dig”.
Till skillnad mot de flesta andra verkstäder tar Auto Mec Nova en hel del akutjobb. Det handlar helt enkelt om att kunna serva sina kunder.
– Vi har ju många åkerier och de är beroende av att det ska rulla. Jag bokar aldrig 100 procent, utan lämnar alltid en lucka för att kunna ta akutjobb, säger Arne Lundgren.
2015-06-02
Dela artikel