Via Viridi betyder den gröna vägen på latin och det är just vad företaget jobbar med. Här hjälper Marcus Lennartsson företag i olika storlek och inom olika branscher att öka hållbarhetstänket och bli mer miljövänliga.
Marcus som äger och driver företaget har en lång och imponerande meritlista. Han började som kock och gick därifrån vidare till en miljö- och hälsoskyddsutbildning i Halmstad.
– Det var efter den utbildningen som jag blev allt mer intresserad av miljöbiten, vilka problem och lösningar det fanns, hur det påverkar oss människor och allt som finns runt om oss.
Marcus har också studerat hållbar affärsutveckling samt jobbat på miljöförvaltningen under åtta år. Där väcktes också intresset för juridiken och tillsammans med hans stora miljöintresse kände han att han kunde göra så mycket mer än att bara kontrollera och intresset för entreprenörskap blommade upp.
– Jag läste mycket om samhällsentreprenörskap, om företagande som hjälper samhället. Det fick mig att vilja starta eget och göra min grej.
Marcus hjälper idag företag att hitta ett långsiktigt miljöarbete, där alla känner att de är delaktiga och att det är något positivt.
– För att hitta det långsiktiga miljöarbetet måste man dra med alla och ofta blir det ett miljöarbete som blir väldigt roligt.
Marcus förklarar att den största utmaningen som vi människor har är att ändra invanda beteenden, eftersom vi är rutinvarelser.
– För att lära in ett nytt beteende tar det cirka 3-5 veckor och då krävs det att man gör det varje dag. Ett sätt för att få människor att fortsätta med de nya vanorna är att lägga ut morötter på vägen samt att lägga upp delmål.
Marcus kunder är främst företag som har kontorslandskap, som advokat- eller ekonomibyråer men också transportörer. Hans kunder finns även till stor del inom den offentliga sektorn.
– Alla inom den offentliga sektorn har kontorsmiljöer och dessa miljöer har en stor påverkan på vår miljö. De kan även ta med sina övriga verksamheter när de gör en sådan här satsning.
Marcus förklarar att det idag finns en stor medvetenhet kring miljö och hållbarhet och att många företag inom till exempel transportbranschen gör klassiska förändringar som att skära ner på transporterna eller byta fraktsätt.
– Det är jättebra och ofta innebär det enkla förändringar men det många inte tänker på är att inköpen kan vara den största miljöboven. Har man en leverantör som gör stor miljöpåverkan stöttar man det genom att handla av dem. Finns inte efterfrågan försvinner också dessa leverantörer från marknaden.
Ett annat sätt att värna om miljön och som samtidigt också kan öka lönsamheten, är att titta en extra gång på vilka inköp företaget gör.
– Det är viktigt att identifiera behovet innan man köper något. Det är ganska vanligt i stora organisationer att man köper in det man alltid köpt och inte ser hur beteendet eller behovet har förändrats.
Att välja den gröna vägen för sitt företag menar Marcus också är ett sätt att stärka sitt varumärke.
– Efterfrågan blir allt större när det gäller hållbara produkter och tjänster. Vill man ha en framtid ska man definitivt satsa på hållbarhet.
När Marcus inleder en kontakt med en ny kund ser han alltid till att boka in ett kundmöte, oavsett om det är Marcus själv eller kunden som tagit den första kontakten.
– Mötet är viktigt för att lära känna kunden och kunna skräddarsy en lösning. Medan vissa företag vill ha en form av miljösamordnare under en tid kan en annan kund boka en workshop eller en kurs inom miljökunskap.
Marcus jobbar idag själv i företaget men kommer inom kort att anställda en säljare.
– Det viktigaste är att säljaren har ett miljöintresse och är duktig på sälj. Behövs sedan utbildning på området så ordnar jag det.
Om några år hoppas han på att kunna anställa fler och att de då hunnit jobba fram fler utbildningspaket som ska hjälpa företagen framåt i miljöarbetet.
Marcus delar gärna med sig av sin stora kunskap och det är något han ofta får beröm för av sina kunder.
– Jag sätter aldrig ett pris på kunskap, utan på ett roligt samarbete som ger ett bra resultat, avslutar Marcus.