Den pålitlige räddaren i nöden
Att ingripa vid en olycka är inte en självklarhet för alla, ofta faller det på okunskap och en rädsla för att göra fel. Detta vill Go First Aid Sweden ändra på. Genom enkla utbildningar, som är certifierade av Röda Korset, vill teamet lära folk att rycka in där det behövs hjälp.
Go First Aid Swedens kurser är inriktade mot att vara lätta för deltagarna.
– De lär sig information som de ska kunna använda i praktiken, när något händer på riktigt. Vi har fått många positiva kommentarer från personer som vågat ingripa tack vare att de har gått en kurs hos oss, berättar Sarah Ridha, verkställande direktör och en av grundarna till företaget.
Lång erfarenhet inom Röda Korset
Ridha startade verksamheten för två år sedan tillsammans med Bo Clevler, som har arbetat som certifierad utbildare för Röda Korset i tretton år. Själv har hon varit aktiv inom organisationen i många år och håller nu på att certifiera sig. När Röda Korset skulle lägga ner sina utbildningsinsatser gentemot företag bestämde sig duon för att ta över.
– Vi kom igång direkt eftersom Bo är en duktig och populär utbildare, så många gamla kunder följde med oss.
De riktar sig till privatpersoner, som nyblivna föräldrar, samt företag och organisationer som vill skicka några enstaka personer på utbildning.
Höga krav på utbildarna
Att vara certifierad utbildare för Röda Korset ställer höga krav. Regelbundna kontroller, utvärderingar och spontana besök ingår i uppdraget, något som innebär en kvalitetssäkring av alla kurser som hålls. Det är just detta som Go First Aid Sweden vill nischa sig med.
– Det finns andra utbildningsföretag som lär ut första hjälpen, samt hjärt- och lungräddning, men de har inte samma kontroller som vi har. Vår kvalitetssäkring är viktig för att upprätthålla den goda standarden och för att deltagarna ska få en uppdaterad utbildning, som följer de allra senaste riktlinjerna.
Alla av företagets utbildare är certifierade genom Röda Korset.
Inga fel med hjärtstartare
För många ses utbildningar av den här typen som ett nödvändigt ont, vilket gör att de inte är speciellt intresserade i början, men ändrar sin uppfattning redan efter en kurs hos företaget. En uppskattad del är genomgången av hjärtstartare.
– En hjärtstartare är väldigt enkel att använda, det går inte att göra fel, ändå är många rädda för att använda den. Man ska alltid ringa 112 när något händer, men tack vare våra kurser har hjälpen nått nöddrabbade mycket tidigare. Att hjälpen kommer fort är viktigt eftersom alla sekunder räknas.
2014-11-20
Dela artikel