RUNBORG SKOLA ÄR en mindre F-6 skola som ligger fantastiskt vackert till, med ängar, skog och Vallentuna sjö invid. Skolan tillhörde tidigare Inspira, men är idag en del av Dibberkoncernen. En sammansvetsad personalgrupp har fått ny ledning av Jacqueline, som i det närmaste halkade in i rollen som rektor.
– Tanken var att jag skulle utveckla digitaliseringen. När jag tillfrågades om tjänsten som rektor, var det givet att tacka ja. Här finns fantastiska pedagoger, med utvecklingsvilja och en genuin omtanke gentemot varandra och eleverna. Jag älskar förändringsarbete, och här var det bara att kavla upp ärmarna och börja jobba. Vi sätter nu digitaliseringen, skapar struktur, rutiner och en tydlig värdegrund. Att jag redan hade två av mina egna barn på skolan, var en utmaning till en början. Nu fungerar också det jättebra! berättar Jacqueline skrattandes och tillägger:
– Som lärare och fritidspedagog är man aldrig färdig och kan alltid utvecklas, därför är fortbildning och kollegialt lärande av hög prioritet. Men det går inte att bara rusa på och hoppas att alla hänger med. Just inom digitaliseringen är det viktigt att personalen får ta det i sin takt och att man ser vinningen i alla steg som tas, även om det är små steg.
Trygghet och ett bra bemötande ska vara en självklarhet, likaväl tydliga rutiner och strukturer som underlättar ett gemensamt arbete framåt.
– Digitaliseringen är inte en del för sig, utan genomsyrar övriga utvecklingsdelar. Med hjälp av digitala läromedlet Loops, sätter vi struktur, vilket gör att undervisningen förstärks och bedömningen underlättas. Tillgängligheten med specialpedagogiska hjälpmedel ökar och anpassas till den enskilde eleven. Eleverna kan till exempel lyssna på inspelade lektioner, få texter upplästa, skapa filmer eller spela in sin egen röst istället för att skriva ett svar. Det är ett komplement till undervisningen som gör att lärarna kan lyfta sin lektion till nästa nivå. Lärarna visar ett problem, dukar upp ett smörgåsbord och sen får eleverna själva välja HUR de ska presentera lösningen. Vi är alla olika och behöver få presentera våra kunskaper på olika sätt!
PROGRAMMERING PRESENTERAS I förskoleklass och utvecklas successivt för att i sexan inkludera programmering i Java. Programmeringen, menar Jacqueline, bidrar till att barnen lär sig tänka logiskt, tränar problemlösning och samarbete, samt skapar kreativt tänkande. Det är viktiga delar som alla är förmågor som kommer att behövas i framtiden, och som även inkluderas i undervisningen.
– Det har hänt mycket under en relativt kort period här på skolan, och det känns fantastiskt inspirerande. Vi skapar nu möjligheter för eleverna att få en hög måluppfyllelse och att bli nytänkande medarbetare som är redo för framtiden. När vi nyligen nyinvigde skolan, med bibliotek, ett slöjd- och musikrum samt makerspace, så var nästan alla av skolans föräldrar med och firade. Det kändes så klart jättebra! Nu ser vi framemot att se skolan växa!