Sagnérs Ekonomi ägs och drivs av Lena Horwitz och hennes dotter Elin Sagnér. Här på Vikdalsgränd i Nacka Strand, där företaget ligger, arbetar även sonen Mikael Sagnér som marknadsförings- och säljansvarig. Totalt är man åtta ekonomer med olika specialiteter som tillsammans har mer än 50 års samlad erfarenhet.
– Hos oss på Sagnérs Ekonomi vilar allt arbete på relationen och samarbetet mellan oss och våra kunder. För att kunna vara ett stöd för dem måste vi ha insikt i hur deras verksamhet fungerar och vilka behov de har, förklarar Lena.
Kunderna kommer från en mängd olika branscher. Konsulter och företag inom bygg, turism och fastigheter är bara några få exempel. Sagnérs har ett väl inarbetat samarbete med skattejurister och revisorer vilket är en trygghet både för dem själva och för kunderna.
– För att vi ska kunna ta oss an ett nytt uppdrag måste vi veta att vi har den kunskap som krävs för uppdraget, har vi inte det måste vi hänvisa vidare. Det handlar om förtroende och trovärdighet, säger Lena.
Sagnérs har en väl formulerad och inarbetad värdegrund som de aldrig avviker ifrån. Enligt Lena är detta Pålitlighet, Jordnära, Utvecklingsbenägna och Personliga – egenskaper som hela verksamheten vilar på.
Det är vanligt att människor har svårt att skilja på redovisning och revision. Man tror att redovisning är enkelt och att det är något man med lätthet kan sköta på egen hand medan revisorns arbete är mer komplicerat.
– Man kan sammanfatta det så att en redovisningskonsult är delaktig i den löpande redovisningen, hjälper till och stöttar kunden i sina beslut med ekonomiska rapporter. Vi upprättar också exempelvis årsbokslut, årsredovisningen samt inkomstdeklaration, medan revisorn är den som granskar verksamheten och vårt arbete, förklarar Lena.
Hon rekommenderar att man lämnar åtminstone delar av sin ekonomi till en redovisningskonsult.
– Att försöka själv och misslyckas kan bli en dyrköpt erfarenhet, säger Lena och tillägger att redovisning för den ovane tar långt mer tid än man kanske tänker sig.
Tid som man i stället kan ägna åt företagets kärnverksamhet.
– Vårt arbete handlar inte bara om siffror och skattesatser. Tillsammans med våra kunder hjälps vi åt att utveckla deras verksamheter, berättar Lena.
Rådgivning är kanske den mest dominerande delen av verksamheten och vi arbetar hårt för att upprätta ett sådant förtroende att kunderna ringer till oss och frågar innan de fattar beslut som kanske är felaktiga.
Redovisningsbranschen är mitt i en utveckling där flera arbetsmetoder digitaliseras, något som Lena tycker kan underlätta både byråns och kundernas arbete.
– Vi arbetar mycket med Fortnox, ett molnbaserat bokföringssystem som är användarvänligt och lätt att förstå, säger Lena.
Hon understryker samtidigt att kunna använda programmet inte är detsamma som att behärska redovisning i stort man måste kunna grunderna för att det ska bli rätt.
Sagnérs är en auktoriserad redovisningsbyrå enligt Reko, vilket innebär att man följer svensk standard för redovisningstjänster.
– Det innebär bland annat att vi arbetar med väldefinierade strukturer och checklistor för att säkra kvaliteten av vårt arbete. Vårt arbete granskas också av Reko-revisorer, förklarar Lena.
Just nu tittar man över sin prissättning för att eventuellt övergå till fasta priser. En service till kunderna som upplever en ökad trygghet när de på förhand vet vad redovisningstjänsterna kommer att kosta dem på lång sikt.
Att som företagare veta vilken redovisningsbyrå man ska anlita kan vara svårt. Lena rekommenderar att man väljer en byrå som är auktoriserad och att man sedan lyssnar på sin magkänsla. Det är viktigt att man väljer någon som man har förtroende för och kan vara ett bollplank i den egna verksamheten.
Målet för familjen Horwitz/Sagnér är att företaget ska växa. Man arbetar hårt för att synas och målet är att alla företagare i Nacka och Värmdö ska känna till Sagnérs Ekonomi.
– Vi kommer aldrig att kompromissa med kvaliteten på våra tjänster eller den nära och personliga relationen till våra kunder, säger Lena med eftertryck.