AdobeStock_504197625
3-5 min lästid

Ekonomikonsulten Sofie ger ditt företag flexibel och snabb spetskompetens

Ekonomitjänster när det behövs. Så lyder mottot för ekonomikonstultbyrån Sintekt AB. Grundaren Sofie Nilsson vill bidra där hon verkligen gör skillnad – oavsett om det handlar om att stärka upp med bred ekonomikompetens vid en arbetstopp eller fylla en specifik lucka vid sjukskrivning, föräldraledighet eller rekrytering. Hon jobbar mot alla branscher och gör allt inom ekonomi, från bokföring och budgetering till löneadministration och årsbokslut.

Sofie Nilsson har alltid gillat att ha många bollar i luften och mycket variation på jobbet. Därför trivs hon perfekt som ekonomikonsult som på interimsbasis fyller roller som bland annat ekonomiansvarig, redovisningsekonom, ekonomiassistent och löneadministratör.


Ett stort behov

Tankarna på att starta eget föddes när hon var föräldraledig. “Jag hade redan tidigare börjat se ett behov hos företag att kunna ta in någon snabbt på deltid, inte bara på heltid eller för långa vikariat”, förklarar hon. Många företag kan dra stor nytta av att snabbt kunna fylla en lucka i bemanningen. 


Jag förstod att många företag skulle kunna tjäna stort på att bara kunna lyfta luren och ringa in en person för att täcka upp för en kollega som till exempel blivit sjukskriven. I synnerhet när man inte på förhand vet exakt hur lång period det rör sig om. Den flexibiliteten är min styrka. 


Det sporrar henne

Därför startade hon Sintekt. Med sin breda bakgrund och erfarenheten från alla slags ekonomitjänster på företag av alla storlekar kände hon snabbt att hon hittat rätt. “Jag tycker om att ha många olika uppdrag och få se många olika verksamheter, det sporrar mig helt enkelt”, förklarar hon.


Jag har aldrig förstått varför många tycker att det är jobbigt att vara ny på jobbet – det är ju den roligaste tiden! Man träffar nya människor, får lära sig nya saker och kommer in i ett helt nytt sammanhang.



“Som konsult måste man vara flexibel”

Men lika viktigt var möjligheten att verkligen få göra nytta där det behövs som allra mest. Som interimskonsult kommer hon ofta in i ett bolag för att lösa ett problem. Det ställer så klart stora krav. Inte minst måste man ha förmågan att snabbt sätta sig in i en ny verksamhet, förstå dess problem och vad rollen kräver. Det viktigaste som konsult är att man är bred och kan kommunicera med många olika slags människor, förklarar Sofie.


Du ska kunna sätta dig in i saker snabbt och lära dig det som behövs för tjänsten. Det handlar om att möta kundens behov och anpassa dig efter vad rollen kräver. Jag kan komma in på en arbetsplats där jag behöver ta fullt ekonomiansvar och då får jag ta en mer ledande roll. I andra fall är jag inringd för att stötta upp och då är min roll att vara stödjande, snarare än ledande.


En interimskonsult följer med när behoven ändras

I de flesta fall skriver Sofie kontrakt på tre till sex månader. Hon har medvetet valt att jobba med korta uppsägningstider, helt enkelt för att ge kunderna största möjliga flexibilitet. Det är en styrka som hennes kunder uppskattar, berättar hon:


Som interimskonsult måste man vara beredd på att förutsättningarna och behoven kan ändras snabbt – och det är ju poängen också, att det vara lätt för kunderna att snabbt anpassa sig efter nya omständigheter.


2025-03-03
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.