124059-ecoista
124059-ecoista2
124059-ecoista
124059-ecoista2

Ekovänlig skönhetsvård

Ecoista är företaget som erbjuder hudvård och makeup för den ekologiskt medvetne. Sortimentet hittas på nätet och via utvalda återförsäljare.

Det var efter att Caroline Cedermark fick barn som hon bestämde sig för att sadla om och bytte arbetet som inköpare mot det egna företaget Ecoista.

  – Jag blev medveten om miljön på ett annat sätt som mamma, förklarar hon.
  Hon såg affärsmöjligheter i distribution och försäljning av ekologisk kosmetika. Först var konceptet butik, men snart stod det klart att distribution via nätet var den bästa vägen för expansion. Hon önskade även hitta märken som inte fanns i Sverige och efter ett intensivt letande fann hon den engelska firman Spiezia som tillverkar hundra procent ekologiska hudvårdsprodukter som inte är testade på djur.
  – Spiezia har full kontroll på produktionen och odlar många av sina ingredienser på sin egen farm. Alla deras förpackningar är dessutom återvinningsbara, säger Caroline.
  I dag distribuerar Ecoista, förutom Spiezia, även märken som Voya och Terre d´Oc – alla ekologiskt certifierade. Kosmetikan har jordnära färger och här finns även exempelvis ansiktskrämer mot åldrande och kroppsoljor.

Många av produkterna är unisex med neutrala och naturliga dofter. En produkt Caroline Cedermark skulle rekommendera till både män och kvinnor är tångbad.
  – Det är en gammal tradition på Irland och världens bästa detoxkur. Många idrottare använder sig också av tångbad tack vare dess positiva effekt på värkande muskler och leder, säger hon.

Produkterna i Ecoistas sortiment är inte bara tillverkade av naturliga råvaror utan har även minimal påverkan på miljön. Och engagemanget för miljön stannar för Caroline inte vid sortimentet.
  – Allt förpackningsmaterial och emballage vi har återanvänds. Vi sparar även på tryckmaterial genom att hänvisa till vår produktkatalog på webben. Vid transporter väljer vi alltid det mest miljövänliga alternativet, säger Caroline.
  Hon anser att de produkter hon säljer inte är dyrare än traditionell hudvård.
  – De här produkterna räcker däremot längre eftersom de inte innehåller något vatten, eller väldigt lite. Många kunder blir förvånade över det.

2014-05-23
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies