Efter lite efterforskning inom ämnet leder spåren oss fram till Henrik Hettinger som driver det framgångsrika företaget rastvagn.se. Henriks bakgrund är inom statistik och nationalekonomi där han parallellt med studierna startade ett aktiebolag då han inte riktigt trivdes med studierna. Han ville mer och han ville framför allt testa vingarna som en sann entreprenör.
- Resan som egen företagare började med ett inköp av vattenskotrar från Kina, det var riktigt tufft och produkterna höll inte måttet så jag var glad när den satsningen var över. Efter det så erbjöd jag mig att kratta löv hos några av mina grannar till ett fast pris, det är den sämsta affären jag gjort i hela mitt liv fortsätter Henrik med ett leende. Det blev därefter en del trädgårdsjobb samt att jag polerade en del båtar, men drivet jag hade inom mig ville hitta något annat som tog mig vidare som entreprenör.
Efter att ha tagit hem en båt från Kroatien behövde Henrik en trailer, och kom därför i kontakt med en återförsäljare som erbjöd honom att bli återförsäljare av båttrailers. Henrik nappade på idéen och efter ett år så var det ett tiotal vagnar som såldes parallellt med studierna. År två satsade Henrik mer och fick ytterligare snurr på försäljningen.
- Jag lyckades skapa en bra omsättning, och därefter körde jag på för fullt med vagnar och blev generalagent för märket. Jag sålde väldigt bra och hade flera återförsäljare som jag knutit band med. Något som jag lägger stor vikt vid är kvalitén på produkterna jag levererar, jag har extremt höga kvalitetskrav och jag har alltid varit den som sagt vad jag tycker, på gott och ont. Det ledde till att jag och tillverkarna gick skilda vägar.
- När jag ett år senare låg och solade på bryggan hos mina föräldrar så plingade det plötsligt till i min mobil. Det var någon som ville börja bygga vagnar åt mig. Efter funderingar och vidare korrespondens så bestämde jag mig. Vi testade vagnar byggda enligt mina premisser och med den kvalitén jag ville jobba med. Allt kan alltid bli bättre och här hade jag chansen att verkligen få gehör för mina idéer, det var produktförbättringar och nya idéer på detaljnivå. Idag har vi kommit dit där vi börjar se resultatet av allt kämpande. Visst finns det alltid mindre justeringar och förbättringar som kan göras men nu kan jag stå för produkterna vi säljer till hundra procent.
Fabriken Tartu i Estland där vagnarna tillverkas byggdes ut 2019 och hade därefter en årsproduktion på cirka 450 enheter. Men, redan 2020 införskaffades en ny tomt då Henrik och tillverkarna växte ur anläggningen. Den nya fabriken ska ha en dubblad kapacitet och beräknas vara klar under 2024.
- Anledningen till framgången är som sagt, återigen, kvalitet och funktionalitet. Man kan välja rastvagn anpassat efter antal personer, med eller utan matrum och toalett. Vill man ha en dusch eller ett kök i vagnen så ordnar vi det, företagens behov styr och vi har lösningar efter alla olika användningsområden, berättar Henrik vidare.
Rastvagnarna drivs utefter behovet av el, gasol, diesel eller bränsleceller för de företag som vill köpa en mer miljövänlig vagn. Rastvagn bränslecell är tillverkad för att vara självförsörjande utan extern ström eller användning av EFOY från maj till september.
- Idag är företagen mer miljömedvetna och vi strävar därför efter att utveckla vagnar med minimal miljöpåverkan samtidigt som vi inte tummar på den standard som vi byggt upp. Det är allt ifrån materialval till att titta på transportlösningar och att vi själva styr produktutvecklingen med hjälp utav kunniga CAD-ingenjörer. Vi vill ha en tydlig miljöprofil och sätta en ny standard inom branschen så att produktionen och försäljningen av rastvagnar går framgångsrikt in i framtiden.