251005 Bookonomy Redovisning_03
3-5 min lästid

Experten tipsar: Därför ska du låta ett proffs ta hand om din bokföring, redovisning och årsredovisning!

Oavsett bransch eller vilken passion som varit startskottet för just ditt företagande är en sak säker: du är tvungen att ägna dig åt ekonomiska ting som bokföring, löpande redovisning och årsredovisning. Med rätt hjälp blir jobbet inte bara gjort, utan gjort väl – och det kan spara dig både tid och pengar. Vi träffade Emma Boo, grundare till redovisningsbyrån BOOkonomy redovisning för att lära oss mer.

Med ny teknologi kommer nya lösningar som lovar att förenkla den ekonomiska vardagen för småföretagare. Kanske har du själv undrat varför du ska betala en redovisningsekonom för att sköta bokföring och göra årsredovisning, när du kan göra det både billigare och snabbare online. Det låter kanske lockande, men faktum är att det kan bli både dyrt och krångligt i längden. Och det blir aldrig lika personligt och verksamhetsanpassat.


“Jag blir som din ekonomiavdelning!”

Emma Boo, grundare till redovisningsbyrån BOOkonomy redovisning är säker på den saken. Att anlita en riktig redovisningsekonom ger mycket mer än vad en app eller en webbtjänst någonsin kan göra. 


- Mitt jobb är ju inte bara att hantera kvitton, göra löpande redovisning och sköta årsredovisningen, förklarar hon och fortsätter:


Istället erbjuder jag mina kunder skräddarsydda, personliga lösningar som passar just deras företagande perfekt. Jag sköter redovisningen löpande, men ser också över kontrakt, följer med på möten, har kontakt med banker och hyresvärdar och tar ett helhetsgrepp om ekonomin. Jag fungerar som kundens ekonomiavdelning helt enkelt.



En bred kundbas

Företagarna som BOOkonomy hjälper är verksamma i vitt skilda branscher, från restauranger och byggföretag, till reklambyråer och företag inom detaljhandeln. 


- Det är det jag tycker är så kul, att det är så varierande och så många olika sorters människor, berättar Emma. 


- Man bygger väldigt mycket kontakter och kommer kunderna väldigt nära, både i företagandet och på det personliga planet.


Kontakter som sänker kostnaderna

Bredden är något som kunderna tjänar på. Emmas kontakter, breda branschkunnande och möjligheter att jämföra förutsättningarna för olika företag kan göra stor skillnad. Inte minst ekonomiskt.


För många av mina kunder har jag sänkt kostnaderna rejält eftersom de blir en del av mitt kontaktnät. Det kan handla om försäkringar, tjänster som de använder eller hyreskontrakt exempelvis. Jag kan också se över hela deras ekonomi och hjälpa dem att förstå vilka insatser de kan göra för att få en bättre ekonomi i företaget.


Rådet: “Så kan du spara pengar – på kort och lång sikt!”

Det här är kanske särskilt viktigt för nya företagare. Att börja sin resa som entreprenör med stenkoll på ekonomin ger goda förutsättningar och ökar chanserna att lyckas. Och även om det kanske inte känns så roligt att lägga startkapitalet på en revisor, finns pengar att tjäna på både kort och lång sikt för den som väljer att göra det.



Så får du en bättre ekonomi i ditt företag

- I början tänker de flesta att de ska göra så mycket som möjligt själva, men så kommer man till slutet av året och det ska göras en årsredovisning och ett bokslut, berättar Emma om hur det går till när många nya företagare kontaktar henne.


Och när man kommer till mig med en hög kvitton efter ett helt år beror det jättemycket på hur det är bokfört. Om jag måste sitta och reda ut en massa oklarheter innan jag kan börja med själva årsredovisningen blir det naturligtvis dyrare för kunden. Om jag hade tagit hand om redovisningen löpande över året hade det kanske kostat en tusenlapp i månaden. När de inser det stannar de flesta kvar som kunder nästa år.


Från företagare till företagare

Ja, rådet är alltså solklart. Ta ekonomin på allvar och ta hjälp av någon som kan ge dig den personliga service som just ditt företag behöver. 


- Jag är ju själv egenföretagare, jag vet vad man behöver när man driver företag, förklarar Emma. 


Det jag har lärt mig som entreprenör kan jag föra vidare till mina kunder. Jag vet precis vad de går igenom och vad man behöver ha koll på när man börjar. Det känns fint att kunna hjälpa dem på deras företagarresa.

2024-11-19
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies