Med ett genuint engagemang för kvalitativa produkter som är naturligt framställda har förfrågan på Mr Bear Family´s produkter växt sig allt större. Dessutom befann de sig redan på marknaden i precis rätt tid, då trenden för män och skäggvård växte sig allt större.
Bakom företagsidén står Sandra Hansson och hennes sambo Björn Landén. De erbjuder produkter inom rakning, skäggvård, hårvård samt hudvård och tatueringseftervård. Större delen av produkter tillverkas i deras egen fabriken där de har totalt tio anställda.
Att Mr Bear Family uppkom, var egentligen av en ren händelse då Björn som själv skaffat mustasch började att experimentera fram ett mustaschvax hemma i köket. Han var utbildad kock och pluggade då till bryggeritekniker men började framställa produkten som en kul grej vid sidan av sina studier. När de gick ut med produkterna växte det snabbt och snart hade de startat en hemsida för försäljning av produkterna.
– Just då hade vi ingen vision med det, det var mer bara en kul grej men intresset hos oss växte ju mer vi lärde oss. Vi fick otroligt bra feedback från kunder och företag som snabbt visade intresse. Vi hade dessutom en bra timing, eftersom skägg blev alltmer modernt då och allt fler barbershops öppnade. Sandra berättar att de växte tillsammans med kundernas omdömen och feedback, något som de ständigt hade i tankarna när de utvecklade de olika produkterna.
Sandra och Björn gjorde verkligen allt från grunden, från att blanda och hitta dofter till produkterna till att göra logga och hemsida. När de började fanns ingen uttalad plan, utan de gick på känslan.
– Vi fick feeling för olika saker och blev inspirerad av andra. Hela tiden var vi, outtalat, överens om vad nästa steg skulle vara och tänkte inte tio år framåt. Allt har tett sig ganska naturligt och vår drivkraft har hela tiden varit att möta kunderna, eftersom vi värderar deras åsikter väldigt högt.
I framställningen av såväl produkter som förpackningar finns ett hållbarhetstänk. Många produkter är också veganska och att framställa naturliga produkter så långt det går, är deras absoluta prioritet.
– Vi har ett hållbart tänk i den mån som det är möjligt. Det är ett aktivt tänk hos oss hela tiden, framförallt nu när vi blivit större. Så fort vi får nya möjligheter ser vi över det.
Sandra och Björn, tillsammans med barberaren Johan Hagvall, startade för två år sedan också ett till fristående bolag, en barbershop i centrala Göteborg, där tre barberare jobbar. Där har de också en liten butiksdel där de säljer sina produkter.
Johan håller också utbildningar inom rakning, klippning och skäggfix för frisörer.
– Vi har jätteduktiga killar som jobbar där. Man kan gå dit för att få behandling och testa produkterna.
Nu siktar Sandra och Björn på att jobba vidare med produktutveckling inom de segment som de jobbar med idag, både för att utveckla och förbättra produkterna.
Inom företaget jobbar de också med legotillverkning och framställer produkter till olika företag, något som de vill fortsätta med även i framtiden.
– Det stärker också våra kunskaper att framställa produkter för andra varumärken. Vi jobbar inte med kemiska produkter men i övrigt kan vi ta oss an det mesta. Bland annat har vi framställt skofett åt ett företag under många år. Vi tycker att det är kul och intressant och är alltid intresserade av nya samarbeten, avslutar Sandra.