134065_ellas_hemtjanst

Hemtjänst där alla har roligt tillsammans

Att människor ska känna sig trygga i sin hemmiljö även när de senare i livet är i behov av hjälp, är en av hörnstenarna i verksamheten hos Ellas Hemtjänst i Farsta. Tack vare medarbetare med personligt engagemang, god kunskap och erfarenhet av demensvård är både kunder och anhöriga nöjda.

– Vi ser oss alltid som gäster hemma hos den kund vi besöker och ska vara ett komplement i deras liv. Vi kommer hem till personer som levt ett långt liv där de klarat sig själva och jag brukar säga till mina medarbetare att de ska tänka sig in i hur de själva hade velat ha det i samma situation, säger Patrik Andersson, delägare i Ellas Hemtjänst.
Han har själv varit i branschen i 15 år, större tiden i chefsposition. Det var efter att länge ha funderat på att starta eget som han för två år sedan drog igång verksamheten tillsammans partnern Ella Miernik. I dag har de 16 anställda som arbetar efter deras grundvärderingar i arbetet med hemtjänst.
– Det finns många liknande företag på marknaden som är dåliga, därför ville vi skapa en personlig hemtjänst som bygger på respekt. Vi ser vårt yrke som ett hantverk där det viktigaste är trevligt bemötande och där vi har roligt tillsammans med de personer vi hjälper. Jag är själv kontaktman till ett antal av våra kunder och försöker alltid se till att vi skrattar mycket tillsammans, vilket är viktigt för att alla ska trivas, menar Patrik.

Företaget har dessutom en välutvecklad demensvård och mycket tid och engagemang läggs ner för att dessa kunder ska känna sig trygga och inte skämmas över sin åkomma inför andra. Många anhöriga som inte längre orkar ta hand om sina dementa föräldrar kan känna stora skuldkänslor för att de överlämnar ansvaret. Därför bjuds alla in till besök för att prata om hur vården går till.
– För de som bor på andra ställen i landet kan vi även vara en kontakt mellan kunden och dennes anhöriga. Det gäller att bygga goda relationer från början, och särskilt hos personer med demenssjukdom gäller det att vara extra försiktig, förklarar Ella Miernik.
Hon menar att varje person har olika behov och önskemål om vad de vill ha, varför de alltid utgår ifrån individen. Det gäller även maten, där samtliga kunder har möjlighet att får hemlagad middag efter sina egna önskemål.
– Vi lagar mat hemma hos kunden en gång om dagen. Det brukar vara enklare husmanskost som vi även handlar varor till ett par dagar i veckan. Det är viktigt eftersom det kan vara det enda de äter under dagen, tillägger Patrik.

2013-08-28
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies