Eftersom konsumenter idag har tillgång till en oerhört hög volym av information, blir uppmärksamhetssökandet en av företagens högsta prioriteringar oavsett bransch. Oavsett om företaget driver online casino, börsmäklartjänst eller helt enkelt vill sälja någonting, så krävs det uppmärksamhetsinriktad marknadsföring.
Specifik relevans är centralt
Uppmärksamhetssökandets viktigaste faktor är huruvida personen vars uppmärksamhet företaget försöker få, överhuvudtaget tycker erbjudandet är relevant. Om så inte är fallet, kommer marknadsföringen ha en begränsad effektivitet. En person som faktiskt är intresserad av innehållet kommer inte filtrera bort det och med större sannolikhet interagera med annonsen.
Eftersom individen på många sätt kan spåras på nätet, är det ganska enkelt att gissa sig till hens identitet. Därefter kan företagen visa specialinriktad marknadsföring som passar just den personens intressen och målgrupp. Här har det riktats en hel del kritik. Ska man verkligen få manipulera människor på detta sätt?
Rollen som social media har
Eftersom uppmärksamhet fungerar som en sorts valuta, genereras det automatiskt värde i och med att folk spenderar tid på specifika plattformar som Instagram och Youtube. Den överväldigande tillgången till mobiltelefoner driver på denna tillväxt ytterligare. Vårt informationssamhälle har i mångt och mycket utformats av dessa plattformar. Det har till och med gått så långt att det som händer på dessa plattformar är det som uppmärksammas i samhället.
Sociala medier är också ett bra sätt för företag att få en bild av vem du är som person. När de vet detta kan de ge dig specialinriktad annonsering, vilket är extra lönsamt för dem.
Om du tidigare undrat varför kändisar på sociala medier tjänar oerhört mycket pengar, så är det just genom sponsring av företag som vill marknadsföra sig. Du har kanske också lagt märke till att produkten som kändisen marknadsför har en tendens att stämma överens med vad följarnas målgrupp skulle vara intresserade av.
Vi lever i en så kallad ”uppmärksamhetsekonomi”
Uttrycket uppmärksamhetsekonomi kommer från engelskans attention economy och handlar i grund och botten om att människor köper gratis produkter med sin uppmärksamhet. Om du någonsin undrat varför det lönar sig för så många företag att ge ut saker gratis, så har du svaret i detta koncept. Sakerna är inte gratis, det enda som har hänt är att valutan som används för transaktionen har ändrats. Istället för att använda svenska kronor, använder du nu din egen uppmärksamhet.
Du har säkerligen fått en och annan deodorant eller parfym gratis när du varit i sminkbutiken. Det är faktiskt vanligare än vad man tror. Nästan alla digitala tjänster brukar till exempel erbjuda testperioder av deras betalda tjänster under en begränsad tid. Därefter är det betalning som gäller.
Vad som får detta att fungera är att internetföretagen har statistik över hur många kunder som stannar kvar efter det att testperioden har gått ut. Människor som använder testperioden har alltså en högre tendens att köpa tjänsten efteråt än gemene man.
Foto: William Iven / Unsplash