166053 SH
166053 SH0
166053 SH1
166053 SH
166053 SH0
166053 SH1

Innovation på hög höjd med goda utsikter

Byggbranschen kokar. Det konstaterar Magnus Lind, vd för Svenska Höjdbolaget i Kristanstad, ett företag som grundades 2008 men som sedan nystarten för ett år sedan fortsätter att växa i rekordfart. Framgångsreceptet stavas innovativa idéer, kundvård och en uttalad ambition att vara en del av branschens utveckling.

Samtidigt som byggbranschen kokar är den konservativ och föränderlig, menar Magnus Lind, som själv varit verksam i den i drygt 30 år. 


– Vi har fått ett mer utpräglat säkerhetstänk och en bättre arbetsmiljö, där är det stor skillnad, säger han. 


Svenska Höjdbolaget är beläget precis intill E22:an, ett bra läge som möjliggör uppdrag från såväl Piteå i norr, som Stockholm, Finland och Danmark. Flera av kunderna har varit bolaget trogna under många år och Magnus kan inte nog understryka vikten av att vårda relationen till dessa. 


– Kunderna är oerhört viktiga för oss. Kontakten med dem är det absolut roligaste med det här jobbet, säger han. 


God kundvård i kombination med en överhettad marknad har helt klart gett effekt. Svenska Höjdbolaget har på ett år gått från två till 36 anställda. Även framåt pekar prognoserna brant uppåt, konstaterar Magnus.


– Vi letar hela tiden efter kompetent personal och är väldigt måna om att hela tiden förbättra arbetsmiljön för dem som arbetar hos oss, säger han. 


Ett ställningsföretag sysslar, precis som namnet antyder, med att tillhandahålla byggnadsställningar. Svenska Höjdbolaget arbetar mot såväl privatpersoner, som företag och industri. Bolaget kan, förutom de traditionella ställningarna, också erbjuda mer nytänkande lösningar.


– Till exempel har vi en mobil ställning, som fungerar som en hiss. Den fungerar bra i pannor på värmeverk och liknande utrymmen, förklarar Magnus. 


Till skillnad från de klassiska modellerna sätts den mobila ställningen upp på bara ett dygn och kan därefter direkt börja användas. Det sparar kunderna både mycket tid och pengar, vilket givetvis uppskattas. 


Senaste nyheten från Svenska Höjdbolaget är ett uppblåsbart väderskydd, både enklare och billigare än de andra alternativen. 


– Allt fler vill bygga vidare oavsett väderlek och många, till exempel försäkringsbolag, ställer höga krav kring fukt och liknande, säger Magnus. 


Med sina innovativa lösningar driver Svenska Höjdbolaget branschen framåt. Men än är man inte helt nöjd.


– Jag ser ofta byggnadsställningar som blåst omkull, och det blir tydligt att det brustit i utbildningen någonstans. Vi vill bidra till en kompetenshöjning, det håller vi att titta på just nu, avslöjar Magnus innan vi skiljs åt. 

2016-12-29
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies