EM_InstamedicGroup_02
3-5 min lästid

InstaMedic Group - Blixtsnabba leveranser av skyddsprodukter från välkända varumärken

Det var under pandemin som Michael Lindgren, ägaren till Instamedic Group, såg en möjlighet att bidra. Idag har hans företag Instamedic ett handplockat produktsortiment för företag inom flera olika branscher, allt från sjukvård till frisersalonger och restauranger. Med fokus på konkurrenskraftiga priser, snabba leveranser och personlig service har Instamedic snabbt blivit en känd aktör som levererar märken många litar på.

Ett företag föds ur krisen 


När pandemin slog till insåg Michael möjligheten att göra en skillnad. Han ville göra skyddsprodukter och engångsartiklar från kända varumärken mer tillgängliga på den svenska marknaden. Genom att dra nytta av tidigare etablerade inköpskanaler började han tillhandahålla viktiga skyddsprodukter till sjukvården. Detta inkluderade handskar, munskydd och engångsförkläden. 


- Sjukvård var basen från början, men jag såg snabbt att fler branscher behövde dessa produkter. Kunderna behövde produkterna snabbt och jag såg till att de fick det, förklarar han. 


Med tiden har företaget utvidgat sin kundbas till att inkludera fotvårdskliniker, restauranger och frisersalonger. Instamedic har blivit synonymt med snabba och flexibla leveranser. Genom att hålla priserna låga, leveranserna snabba och erbjuda personlig service, har Michael säkerställt att småföretag också har råd med högkvalitativa produkter. 

- Jag vet hur dyrt det är för småföretag, säger han. 


Instamedic Group levererar samma dag till beställare i Stockholm och Uppsala, direktkontakt med kunderna och ett sortiment som ständigt anpassas efter marknadens behov.


- Jag såg ett växande behov under 2019. Först tänkte jag att det var för sent, men jag körde på ändå, säger Michael.


En annan bild av entreprenörskapet 


Michael Lindgren är inte främmande för entreprenörskap. Redan som 11-åring sålde han mobiltillbehör tillsammans med sin bror. Hans tidiga erfarenheter av handel, kombinerat med ett starkt intresse för golf och en uppskattning för äldres visdom, har format hans affärsfilosofi: konkurrens genom samarbete och positivitet. 


- Jag gillar inte konkurrensen bland yngre, jag uppskattar mer positivitet och det hittar jag hos äldre, säger Michael, som alltid strävat efter att gå sin egen väg och utmana sig själv.


För Michael handlar det inte bara om affärer. Hans mål är att sprida positiv energi och lyfta andra. 


- Att ge kärlek och vara stolt över sin moral är värt så mycket mer än pengar, säger han. Denna filosofi återspeglas i hur Instamedic drivs – med fokus på kvalitet, snabb service och en strävan att alltid hjälpa kunderna hitta snabba lösningar på deras problem.

För entreprenören Michael är framtiden lovande. Med en ökande efterfrågan och utvidgad kundbas ser han stora möjligheter att bredda utbudet ytterligare. 


- Jag ser bara framåt. Det finns alltid en lösning, problem finns till för att lösas, säger han med en optimism som genomsyrar hela verksamheteten. 


Instamedic planerar att utveckla sin webbplats och fortsätta att vara en genuin partner som lyssnar på och uppfyller sina kunders behov. Genom att se möjligheter istället för hinder har Instamedic kunnat växa och anpassa sig i en tuff bransch. Michael uppmanar andra entreprenörer att inte tveka. Att ta steget och våga tro på sin idé kan leda till oväntad framgång, även under de mest utmanande omständigheterna.


2024-04-08
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies