Bakom sig har Hedda en lång internationell erfarenhet från ledande befattningar inom försäkringsförmedling, försäkringsbolag och bank, och kommer närmast från Swedbank där hon jobbade med produkt- och affärsutveckling inom försäkringsverksamheten.
– Jag lockades av möjligheten att vara med och starta ett utbildningsbolag som riktar sig mot personer i och omkring försäkringsdistribution. Tillgängligheten har tidigare funnits för SFM:s medlemmar, men vi ser nu potentialen i att nå en mycket större målgrupp, berättar hon.
Populära kurser
InsureEd erbjuder förberedande grundutbildningar för försäkringsförmedlare inom Sak och Liv, med möjlighet till licensiering via systerbolaget insureSec, samt årliga kunskapsuppdatering om nya insikter och kunskapsbehov i branschen.
Ny är kursen ”Medveten kommunikation”, som är direkt applicerbar i förmedlarens vardag, samt introduktionskurser inom Sak och Liv. Introduktionskurserna riktar sig till människor som jobbar i branschen, men i roller som till exempel HR, marknad, ekonomi eller kommunikation och som behöver en ökad grundförståelse av branschen. Introduktionskurserna, berättar Hedda, har visat sig vara mycket populära bland olika typer av konsulter som kommer från bank och finans, men som vill bredda kunskaperna och få in en fot i försäkringsbranschen.
– Introduktionskurserna är en introduktion till försäkringsmarknaden, där man bekantar sig med olika aktörer och lär sig till exempel begrepp, grundläggande juridik och produkter. I takt med att branschen förändras och behovet av personlig rådgivning ökar ser vi att det är fler tjänster som behöver en basal kompetens inom försäkringar. Man vill kunna jobba mer i team med olika kompetenser där förståelsen för varandra är avgörande för arbetet framåt. Det kan vidare vara både svårt och samtidigt kostsamt för bolag att samla personal och utbilda internt.
Digitala utbildningar
InsureEd har som ambition att successivt utveckla utbudet av utbildningar. Likväl som de idag säljer många utbildningar genom företag, ser de en ökad efterfrågan från den enskilde. Alla utbildningarna är digitala och kan kompletteras med lärarledd undervisning vid efterfrågan.
– Vi försöker utgå ifrån kursdeltagaren, så att man på ett tillämpat sätt tar till sig utbildningen, inte bara av studievana eller studieteknik. Hur vi lär ut, är minst lika viktigt som vad vi lär ut. Vi kombinerar filmade föreläsningar med skådespelare, E-learningsmoduler och övningsfrågor. Man kan styra tempot själv eller backa och fördjupa kunskaperna på nytt. Människor tar till sig information på olika sätt, genom att lyssna, läsa, se eller öva. Vår ambition är att fortsätta att utveckla vårt producerade innehåll och att experimentera med formatet så att det attraherar flera sinnen, säger Hedda.
InsureEd har en stor betydelse i och för branschen.
– Många företag vänder sig till oss därför att vi har en bred position på marknaden. Vi vänder oss till flera aktörer i branschen, tillika som jobbar med olika typer av experter. Vi vill säkerställa att vi producerar utbildningar som möter varierande förutsättningar, behov och kunskapskrav, då behöver vi vara spindeln i nätet. Vi vet hur bolagen i branschen tänker och vi kan lyfta olika frågor för att finna en minsta gemensam nämnare. Att vi verkar och samverkar, stärker hela branschen, avslutar Hedda.