En sak är säker: det har hänt mycket med halkkörningen genom åren.
- Förr var det kanske mer skrämseltaktik. så man kunde bli nekad intyget om man hade mindre bra körteknik, förklarar Johan på Bromma halkbana, ett givet val för alla i Stockholm som behöver klara risk 2-utbilningen för att ta körkort. Så tänker man inte idag. Idag är poängen med utbildningen att man skall köra på ett sätt som inte ger dig den där sladden, fortsätter Johan.
Halkbanan för alla köreveler i Stockholm En av två i Stockholm
Tillsammans med kollegan Kristian driver Johan sedan 2021 en av de närmaste platser i Stockholm där det är möjligt att genomföra halkkörningen och risk 2-utbildningen. Till Bromma halkbana kommer såväl körskoleelever som privatister. Alla är lika välkomna.
Rekommendationen: “Du bör kunna köra självständigt”
Enligt Transportstyrelsen regler får man genomföra halkkörningen när som helst under körkortsutbildningen. Det enda som krävs är att man har tillräcklig kunskap så hen är klar att genomföra övningarna.
- Men vi rekommenderar att man har kommit såpass långt att man ska kunna köra självständigt, förklarar Johan.
Det är lagstadgat att utbildningstiden är 180 minuter, så vi kör med grupper med fyra elever per bil, en kör och tre åker med. Då får alla nytta av varandras feedback och kan lära sig av det som går bra och det som går mindre bra. Ofta blir det bra diskussioner också.
Hur fungerar en halkbana?
Men hur fungerar egentligen en halkbana? Det är väl inte is man kör på? Nej, isbelagda banor förekommer inte idag, det är nog bara gammal skröna som lever kvar. Istället används tre olika metoder för att simulera den minskade friktion som det innebär att köra på våra hala vintervägar.
Vi har har skidcar, det är som en ställning på bilen som simulerar halt väglag med hjälp av hydraulik. Bilen lyfts upp så att bilens däcken förlorar kontakten med vägbanan. Det andra sättet är att man har en epoxymatta som man vattenbegjuter för att göra hal. Och så finns det ett tredje sätt, som också är det nyaste. Då kränger man på en plastring på däcket som ger samma brist på friktion mellan däcket och vägbanan som is.
Kristian fyller i:
Jag är ju partisk, men jag tycker att det är överlägset mest realistiskt. Fördelen med skidcar är att det går att justera mycket noggrannare och välja vilka däck som ska släppa från vägbanan. Vi kan simulera all halka eftersom det inte bygger på hastighet. Till exempel kan vi simulera att bilen står parkerad och börjar glida i nedförsbacke.
Tips som gör skillnad
För den som är nervös inför sin halkkörning har Johan ett enkelt och handfast råd. Den som förbereder sig och tar halkkörningen vid rätt tid under utbildningen har inget att oroa sig för.
Kom lite förberedd! Läs på innan om vad risktvåan innebär, vad som är syftet med halkkörningen och hur momentet går till. Då kan du ta till dig utbildningen mycket bättre.