244003 Bromma Halkbana_02
3-5 min lästid

Klara risk 2b och ta körtkort snabbt, modernt och säkert med Bromma halkbana i Stockholm!

Många som ska ta körkort oroar sig särskilt för det moment som körs på halkbana. Kanske ser de framför sig att de ska bli utsläppta ensamma i en bil på is i skarpt läge. Eller så är det rädslan att bli underkänd som spökar. Oavsett vad finns det inget att oroa sig för. Vi träffade Johan och Kristian på Bromma halkbana utanför Stockholm för att lära oss mer om hur halkkörningen går till idag.

En sak är säker: det har hänt mycket med halkkörningen genom åren. 


- Förr var det kanske mer skrämseltaktik.  så man kunde  bli nekad intyget om man  hade mindre bra körteknik, förklarar Johan på Bromma halkbana, ett givet val för alla i Stockholm som behöver klara risk 2-utbilningen för att ta körkort. Så tänker man inte idag. Idag är poängen med utbildningen att man skall köra på ett sätt som inte ger dig den där sladden, fortsätter Johan.


Halkbanan för alla köreveler i Stockholm En av två i Stockholm

Tillsammans med kollegan Kristian driver Johan sedan 2021 en av de närmaste platser i Stockholm där det är möjligt att genomföra halkkörningen och risk 2-utbildningen. Till Bromma halkbana kommer såväl körskoleelever som privatister. Alla är lika välkomna. 



Rekommendationen: “Du bör kunna köra självständigt”

Enligt Transportstyrelsen regler får man genomföra halkkörningen när som helst under körkortsutbildningen. Det enda som krävs är att man har tillräcklig kunskap så hen är klar att genomföra övningarna. 


- Men vi rekommenderar att man har kommit såpass långt att man ska kunna köra självständigt, förklarar Johan.


Det är lagstadgat att utbildningstiden är 180 minuter, så vi kör med grupper med fyra elever per bil, en kör och tre åker med. Då får alla nytta av varandras feedback och kan lära sig av det som går bra och det som går mindre bra. Ofta blir det bra diskussioner också. 



Hur fungerar en halkbana?

Men hur fungerar egentligen en halkbana? Det är väl inte is man kör på? Nej, isbelagda banor förekommer inte idag, det är nog bara gammal skröna som lever kvar. Istället används tre olika  metoder för att simulera den minskade friktion som det innebär att köra på våra hala vintervägar. 


Vi har har skidcar, det är som en ställning på bilen som simulerar halt väglag med hjälp av hydraulik. Bilen lyfts upp så att bilens däcken förlorar kontakten med vägbanan. Det andra sättet är att man har en epoxymatta som man vattenbegjuter för att göra hal. Och så finns det ett tredje sätt, som också är det nyaste. Då kränger man på en plastring på däcket som ger samma brist på friktion mellan däcket och vägbanan som is.


Kristian fyller i:

Jag är ju partisk, men jag tycker att det är överlägset mest realistiskt. Fördelen med skidcar är att det går att justera mycket noggrannare och välja vilka däck som ska släppa från vägbanan. Vi kan simulera all halka eftersom det inte bygger på hastighet. Till exempel kan vi simulera att bilen står parkerad och börjar glida i nedförsbacke.


Tips som gör skillnad

För den som är nervös inför sin halkkörning har Johan ett enkelt och handfast råd. Den som förbereder sig och tar halkkörningen vid rätt tid under utbildningen har inget att oroa sig för.


Kom lite förberedd! Läs på innan om vad risktvåan innebär, vad som är syftet med halkkörningen och hur momentet går till. Då kan du ta till dig utbildningen mycket bättre. 



2024-10-31
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies