Kvalitativ hemtjänst
Den som väljer hemtjänst bör lägga mycket tid och energi på att göra ett medvetet val. Det handlar trots allt om hjälp och service som ska utföras i hemmet. Skärholmens hemtjänst arbetar ständigt för att kunna erbjuda en så hög kvalitet som möjligt.
Marja-Leena Revholm arbetar inom Skärholmens stadsdelsförvaltning
som enhetschef för den kommunala hemtjänsten. Det har hon gjort i två år nu.
Verksamheten är dock mycket äldre än så och har drivits i princip lika länge
som kommunen funnits.
– Vi servar hela Skärholmens stadsdel vilket
innebär Bredäng, Sätra, Skärholmen och Vårberg, säger Marja-Leena.
Skärholmens hemtjänst bedriver sin verksamhet
dygnet runt, året om. I dagsläget arbetar här ett femtiotal heltidsanställda
för att serva totalt omkring 370 omvårdnadskunder och lika många larmkunder,
alltså kunder som är beviljade hjälp vid larm om de exempelvis skulle ramla och
inte kan ta sig upp på egen hand.
– Att få larm beviljat utgör ofta det första
steget inom hemtjänsten. Efter det brukar hjälpen utökas med tyngre saker såsom
städ, tvätt och inköp, förklarar Marja-Leena vidare.
Genom att organisera sina personalgrupper
efter var de befinner sig geografiskt har Skärholmens hemtjänst kunnat skapa
unika förutsättningar för att erbjuda sina kunder kvalitativ service. Men det
tar inte slut där. Här arbetas ständigt för att verksamheten ska bli ännu
bättre. Bland annat görs mycket för att personalkontinuiteten ska hållas så god
som möjligt. Som gammal ska man inte behöva lägga energi på att ständigt lära
känna nya personer i personalstyrkan.
– Kvalitet är det som jag brinner för. Som
hemtjänst ska vi kunna utföra uppgifterna enligt våra kunders önskemål. Vi är
trots allt gäster i deras hem, säger Marja-Leena.
2012-08-28
Dela artikel