186006 L2
186006 L4
186006 L3
186006 L2
186006 L4
186006 L3

Kvalitet, service och ett leende

Många kunder idag uppskattar den fysiska butiken och har inte förlikat sig med e-handeln. Man vill prova plaggen så att de sitter bra, känns bekväma och att man får den kvalitet man önskar. Personlig service och ett leende går heller inte att få i en nätbutik.

       Butiken Lawinett i Jönköping ses, mer eller mindre, som en institution i staden. Klädesbutiken har funnit sedan 1940-talet. 1993 tog det gifta paret Anki och Sven Svedermark över butiken. 

       – Från början var det en något äldre kundkrets som handlade här. De som älskade ”tantklänningar”, skrattar Anki. Idag har vi en kundkrets som består av en mogen kvinna, aktiv i arbetslivet, som önskar klä sig i plagg från modemärken som borgar för hög kvalitet. Ibland har vi dock tre generationer på besök i butiken, eftersom den funnits så länge. 

       Några av de säkra designmärkena är tyska Oui och Betty Barclay, danska Elton, spanska märket Tinta Style, samt svenska Hedvig. Ett varumärke som många känner igen från Svt-programmet ”Gör om mig” med stylisten Hedvig Andér. Du hittar fler av våra varumärken på www.lawinettmode.se.

       – Vi säljer också väldigt populära klänningar från Holland, Smashed Lemon. 

Butiken har legat på samma plats sedan 1970-talet och paret har byggt om den i omgångar. Inköpen sker på mässor, eller inköpsdagar då leverantörerna kommer på besök med sina kollektioner. 

       – Då vi jobbar med stora och väletablerade leverantörer kan de ha upp till sex kollektioner per år. Vi plockar ut de godbitar som finns i kollektionerna när vi känner att det är vad som passar in i vår butik och till vår kundkrets. Vi har idag hittat de märken som passar den här butiken och som vi känner oss trygga med. 


186006 L1


Kunderna kommer från närområdet, men även långväga stamkunder besöker butiken. 

       – Vi har många återkommande kunder som kommer till oss för att de vet att vi har det som passar dem. De vet vad de vill ha, har bestämt sig för att handla och passar på att göra det ordentligt. Ofta sitter den äkta maken i en stol ute i butiken och vi bjuder på en kopp kaffe med kaka, så frun kan handla i lugn och ro, ler Sven. 

       Det är tydligt att det är kunden som är i fokus på Lawinett. Personalen har god kännedom om de plagg de säljer och ger extra service i form av att berätta hur man sköter plaggen samt ger tvättråd och matchningstips.

       – Om du visar att du är duktig och lyhörd så vill kunderna komma tillbaka till just dig. Det är god stämning i butiken och det uppskattar våra kunder. Vi säljer plagg med kvalitet och vi vill göra det med extra bra service och ett leende, säger Anki.

       Sven och Anki berättar att det kanske egentligen är ett passande läge för dem att gå i pension, men att det krävs rätt köpare för att de ska sälja. En köpare som kan förvalta Lawinetts fina tradition. 

       – Vi säljer med hjärtat i den här butiken. Vi tycker om våra kunder och kan säga ifrån om vi tycker att något inte passar kunden samt upplysa om att vi kanske får in ett mer passande plagg i nästa vecka. Det förtroende har vi byggt upp. Vi är också lika vänliga mot alla som kliver in genom butiksdörren, oavsett om de bara vill titta lite eller handla. 

2018-12-11
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies