Plastbiten grundades 1995 och var då en pionjär inom branschen och en av få plastverkstäder som godkändes av Motorbranschens riksförbund (MRF). I dag finns drygt 430 godkända verkstäder i Sverige och konkurrensen är betydligt större, trots det är Plastbiten en av landets ledande företag inom bilplastteknik. Att marknaden ökat så kraftigt beror främst på plastens unika egenskaper.
– Sedan vi började har plasten blivit både lättare och mer hållbar, berättar teknikern Joacim Bolin som driver företaget.
Att bilar består av mer plast i dag gör att många tror att hållbarheten har försämrats. Men så är det verkligen inte, försäkrar Joacim.
– Plast är ett lika säkert material som plåt vilket inte minst dagens krocksäkra bilar bevisar, säger han.
Många inom verkstadsbranschen känner inte till hur omfattande plastskador man kan återställa. För att råda bot på det håller Joacim informationsmöten för att uppdatera kunskaperna ute på verkstäderna.
– De blir ofta paffa när jag visar dem vad som faktiskt går att laga. Flera decimeter långa sprickor och stora bulor är inga problem med rätt kunskap och utrustning, menar han.
För att laga skador på plast behöver man hetta upp den till 85 grader innan den kan omformas till sin ursprungliga form.
– Alla vinner på att vi reparerar i stället för att köpa nytt. Försäkringsbolag, verkstäder, kunder och inte minst miljön. I de fall skadan inte går att laga köper man hellre begagnat i stället för nytt. Sådan är branschens miljöpolicy, säger Joacim.
Fördelarna med att vända sig till en verkstad som enbart sysslar med plast är många och något som Joacim rekommenderar.
– Möjligheten att göra ett bra jobb är störst där kunskap och redskap finns samlade under samma tak.