– De flesta av våra kunder bygger sitt första och kanske sitt livs enda hus. Därför är det oerhört viktigt att det blir bra, säger Petrus Edvardsson, som driver Husmästarna tillsammans med kollegorna Andreas Larsson och Markus Westerberg.
Trion har verkligen tagit tillvara på varandras olikheter. Petrus finns på kontoret och sköter kundkontakt, ekonomi och projektledning, medan Markus och Andreas befinner sig ute på byggena som arbetsledare. I genomsnitt gör Husmästarna 95 procent av sina jobb på rekommendation från tidigare kunder.
– Att bygga hus på det sätt vi gör kräver speciella kunskaper. Husen är våra reklampelare, de visar vad vi kan, säger Petrus.
Husmästarna samarbetar sedan länge med arkitekten Lars Hallgren, något som gör stor skillnad, menar de båda.
– Du får en enorm skillnad i kvalitet. Lars känner oss väl vid det här laget och behöver inte fungera som projektledare i alla steg. Därför hamnar kostnaden för arkitektkompetensen hos oss också mycket lägre än i vanliga fall, säger Markus.
Det är svårt för en lekman att föreställa sig hur en idé ser ut när den förverkligas. Därför samarbetar företaget också med en leverantör som gör det möjlighet att visa badrumsmodeller i 3D, något som blivit mycket populärt.
Gemensamt för de sju snickarna som arbetar i företaget är att de alla gillar utmaningar.
– Mycket av det vi gör är specialanpassningar för en specifik kund och ofta kommer lösningarna till under resans gång. Att bygga hus på det här sättet innebär därför ett nära samarbete med kunden, berättar Petrus.
– Efter att ha arbetat tillsammans under flera månader är man kompis med kunden och då blir det tråkigt att lämna, säger Markus.