Affärsutvecklaren Cristian Villegas beskriver ekonomi- och juridikområdena som branscher där det ofta finns brister i kommunikationsarbetet, särskilt digitalt. Han såg ett behov av en matchningstjänst där kunder och bolag kan hitta varandra.
– Det är svårt för byråer att hitta nya klienter och svårt för klienterna att hitta rätt byrå, det hjälper vi med tack vare vårt professionella nätverk, förklarar han.
På Jurekon använder man sig av ett antal villkor som måste uppfyllas för att man ska få vara en del i nätverket. Man tar kreditupplysning, ringer till tidigare kunder och kräver att byråns konsulter besitter rätt akademisk kompetens samt behörighet för uppdraget.
– Det är en kvalitetsstämpel. Kunderna kan lita på att alla i nätverket har kunskap och kompetens. Många liknande sajter fokuserar enbart på priset, men för oss är det kvalitet som gäller, inte kvantitet, säger Cristian.
Medverkande bolag behöver sedan enbart betala när en matchning görs. Jurekon väljer ut tre potentiella samarbetspartners, vilka uppmanas att skicka offert till kunden, som därefter väljer det bolag man föredrar. För kundens del gäller enbart att lista sina behov – resten sköter bolaget.
– I nuläget sker arbetet manuellt, något som jag ser flera fördelar med. På så vis får vi en stark och personlig relation till varje kund.
När det gäller ekonomi kan bolagets nätverk möta i stort sett alla behov. Man tillhandahåller konsulter inom allt från revision och redovisning till controlling och skattekonsultation, främst för små och medelstora bolag.
Redan några månader efter start har Jurekon fått god respons från kunderna. Även juridikavdelningen, som i nuläget främst sysslar med skatter, avtal och konkurser, vill man vidareutveckla i framtiden.