124084-livisomsorg-bild1

Med vården som hjärtefråga

”Vi vill göra något vi är stola över”, konstaterar Anne de Sanini. Hon och kollegan Lamula Nganda startade 2010 assistans- och hemtjänstföretaget Livis Omsorg. Det här är eldsjälarna som vill engagera de anhöriga och ser möjligheter att förbättra vården i stort och smått.

Anne de Sanini och Lamula Nganda kände efter år inom vitt skilda yrket att de ville arbeta med människor och bidra till något viktigt.

– Lamula är socionom i grunden och jag har vid sidan om mitt arbete inom reklam studerat bland annat psykologi. Vi är helt enkelt två eldsjälar som vill arbeta inom omsorgen och göra det bra, säger Anne de Sanini.

För Livis Omsorg fyller de anhöriga en viktig funktion. Dels för att de ger en historia till den brukare som inte själv kan uttrycka sig, men även i sin kraft att kunna förändra och påverka.

– Vi arbetar mycket med våra kunders nätverk och har nära kontakt med de anhöriga. Det är viktigt att de närstående engagerar sig, uppmärksammar orättvisor och driver på viktiga förändringar. Vi kan inte förvänta oss att en gammal människa ska orka förändra det som inte är bra, säger Lamula.

Därför ser Livis Omsorg också en poäng i att införa enkäter där de anhöriga får möjlighet att utvärdera vården. 

– Som det ser ut nu är det nästintill skrattretande. Vissa brukare måste be sin hemtjänst om hjälp att fylla i utvärderingen. Då kan det vara svårt att svara uppriktigt, konstaterar Lamula och skrattar.

 

Det är en glädje och ett engagemang som präglar Livis Omsorg. Här tror man att de små sakerna betyder mest, som att exempelvis tilltala kunden på ett respektfullt sätt. Samtidigt ser de hur vården kan bli bättre om de större perspektiven förändras.

– Många av resurserna inom hemtjänsten är snedfördelade. Personer som inte har något vårdbehov får det ändå, och det på bekostnad av någon som verkligen behöver stöd. Här borde ansvariga göra kontinuerliga stickprover för att försäkra sig om att resurserna fördelas rätt, säger Anne de Sanini.

När det gäller den enskilde brukaren tycker de i stället att det fria valet bör få större fokus.

– Det ska vara lättare att byta hemtjänstföretag om man inte är nöjd. Den fria viljan måste få mer utrymme.

2012-08-29
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies