EM_Operationsspecialisten_01
3-5 min lästid

Operationsspecialisten Stockholm AB – personlig, snabb och pålitlig bemanning för operationssjukvården

De tre vännerna och specialistsjuksköterskorna Christoffer Jönsson, Björn Garpstål och Jonas Björk har tillsammans över trettio års erfarenhet av operationssjukvård. Sedan hösten 2020 driver de Operationsspecialisten Stockholm AB, ett personligt och familjärt bemanningsbolag som utmanar de stora jättarna med snabbhet, flexibilitet och noga handplockad personal.

“Vår storlek gör att vi kan erbjuda våra kunder mycket högre precision när vi matchar vår personal mot deras behov”, förklarar Jonas på tal om hur Operationsspecialisten Stockholm lyckas konkurrera med storbolagen. Men innan vi går på djupet vad gäller det lilla konsultbolagets många fördelar måste vi först skapa en förståelse för företagets historia.


Allt började på jobbet


De tre vännerna fann varandra när de arbetade ihop i olika omgångar och konstellationer. Jonas och Björn har en bakgrund som operationssjuksköterskor, medan Christoffer å sin sida är utbildad anestesisjuksköterska. För oss lekmän förklarar han skillnaden på följande sätt:


Förenklat är skillnaden att operationssjuksköterskor arbetar jämsides med kirurgen i såret, medan anestesisjuksköterskor ansvarar för sövning och smärtlindring. Men båda specialiseringarna arbetar tillsammans som team i operationssalen.


“Jag tänkte: det här kan jag göra bättre själv!”


- Det var ovanligt på den tiden med manliga operationssköterskor, så jag och Jonas drogs nog till varandra lite på grund av det och blev vänner även privat, berättar Björn. 


De började prata om att starta en egen verksamhet ihop. Christoffer hade samtidigt gått i liknande tankar:


Jag hade jobbat på ett bemanningsföretag själv och kände att det här kan man göra mycket bättre. Men jag ville ha samarbetspartners och då kände jag att Jonas och Björn var perfekta.


En snabb etablering


Nu är det snart fyra år sedan trion gjorde slag i saken. Företaget har vuxit rejält och gjort ett stort avtryck på konsultmarknaden. Bland kunderna märks såväl nischade privatkliniker som stora sjukhus. 


- Vi har ett fyrtiotal anställda i vår personalbank, men dagligen är vi ett tiotal som är ute och jobbar, berättar Christoffer och Björn fyller i: Ja, vi har allt från anställda som hoppar in på ströpass till anställda som är ute på halv eller heltid.



Personalen är nyckeln


Just personalen är de väldigt stolta över. De är nämligen en stor del av förklaringen till varför det lilla bemanningsföretaget lyckats konkurrera med de stora konsultjättarna. Hemligheten är förstås att man är specialiserad på just operationssjukvård, men det räcker inte med en nisch för att lyckas.


Handplockade konsulter


- Man ska förstås inte sticka under stol med att ett stort bolag har en större personalpool, men det behöver inte betyda att konsulterna funkar ute hos kunden, som Jonas förklarar det. 


- Vi lägger ner en enorm tid på att hitta rätt konsulter, lägger Björn till och fortsätter:


För de stora, riktigt väletablerade bolagen blir personalen bara som spelbrickor. Vi har ett helt annat tänk. Vi ser den dagliga driften själva från golvet och har handplockat alla som jobbar för oss. Därför kan vi göra en bättre matchning mot kund och alltid skicka konsulter som har erfarenhet sedan tidigare av den typ av kirurgi som kunden efterfrågar. Dessutom kan vi snabbt se vilken typ av personlighet som passar in i arbetsgruppen. Då kommer han eller hon enklare in i rollen och blir självständig på arbetsplatsen. Kunden behöver aldrig lägga tid på att skola in personal som kommer från oss eftersom vi informerar konsulterna grundligt om arbetsplatsen innan första dagen, vilket underlättar extremt mycket för konsulten.


Störst är inte bäst


Nej, störst är inte alltid bäst när det kommer till att matcha kompetens med uppdrag. Det visar inte minst Operationsspecialisten Stockholms framgångar. 


- Vi har skapat oss ett namn nu, berättar Christoffer. Många privata kliniker hör av sig till oss och vill ha hjälp. Det är ett starkt bevis på att vi lyckas leverera kompetent, kunnig och trevlig personal. 


Björn håller med. 


- Nej, det är inte så att vi ligger på telefonen och jagar nya kunder. I de flesta fall är det kunderna som kontaktar oss.

Även många konsulter från konkurrerande bolag kontaktar oss. De ser snabbt hur välfungerande vårt bolag är och vet om att vi ger dem bättre arbetsvillkor såsom lön och andra förmåner. Vi står inför en mycket spännande höst, vi har fått avtal med alla regioner i hela landet och vi kommer behöva anställa mer personal, framförallt operationssjuksköterskor och anestesisjuksköterskor men även grundutbildade sjuksköterskor, säger Björn med ett stort leende.

2024-07-02
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies