244038 Öresundstandläkarna_01

Öresundstandläkarna – familjär tandvård för alla

Hos Alexandra Björklund och Florida Brandt på Öresundstandläkarna möter patienterna inte bara trygga och erfarna tandläkare. Kliniken på Stora Norregatan är en familjär plats där alla kan känna sig välkomna och sedda. Sedan maj förra året driver de också en klinik i Löddeköpinge. På båda klinikerna bedriver man modern tandvård med den senaste digitala tekniken. Vi träffade Alexandra och Florida för att höra mer om hur man skapar tandvård som funkar för alla.

De två träffades när de jobbade ihop på en annan klinik i Landskrona. De hade redan skaffat sig mycket erfarenhet av yrket och fann i varandra en partner för att fortsätta utvecklas. 


- Vi insåg tidigt att vi är väldigt lika, lika strukturerade och att vi funkar väldigt bra ihop, berättar Florida om hur det kom sig att hon och Alexandra valde att driva klinik tillsammans sedan 2019.


En tydlig idé

Och redan från start hade de en tydlig idé om vilken slags klinik de ville skapa. 


- Vi kom från en större verksamhet där vi båda upplevde att det kunde bli lite opersonligt, förklarar Florida. Vi ville ha en mer familjär känsla, både i relation till patienterna och mellan kollegorna. 


Vi har inte en modell där man mest jobbar i små grupper med en tandläkare och en tandsköterska i varje, utan här jobbar alla tillsammans. Vi roterar schemat och jobbar ihop brett över hela kliniken. Det gör att vi kan bygga upp den där familjära känslan som får en verksamhet att fungera bra. 



“De ska känna sig hemma när de kommer hit”

Att det familjära gynnar patienterna råder det inga tvivel om. Alexandra och Florida är noga med att de ska få träffa samma tandläkare vid varje besök. Då blir det möjligt att bygga upp en relation mellan patient och vårdgivare som leder till ömsesidigt förtroende. 


Eller som Florida uttrycker det: “Patienterna ska känna sig hemma när de kommer hit, det ska vara välkomnande och omhändertagande.” Alexandra håller med. “Ja, det är ju för deras skull som vi är här. Och det är svårt att känna sig omhändertagen när man får träffa en ny tandläkare vid varje besök.


Ett vackert väntrum

Den här satsningen på det småskaliga och personliga märks också rent fysiskt när man kliver in på kliniken. Väntrummet är smakfullt inrett, långt ifrån de vita, strikta väntrum man förväntar sig att finna hos tandläkaren. Hos Alexandra och Florida kan man istället sjunka ned i bekväma soffor och njuta av konsten på väggarna och ljuset som flödar in genom de stora fönstren. Det är lite som att sitta i vardagsrummet hos en vän.



Digital teknik ger ett lyft

Det har hänt mycket inom tandvård de senaste åren. Liksom i övriga samhället har teknologin tagit ett jättesprång. 


- Vi har satsat väldigt mycket på att hänga med i utvecklingen, förklarar Alexandra. 


Ett exempel är att man arbetar med en skanner istället för att ta traditionella avtryck vid utformandet av en krona. 


- Vi skannar in tanden och skickar till vår tandtekniker som kan börja jobba direkt. 


Florida fortsätter:

Ja, och där öppnas det upp stora möjligheter för estetisk tandvård och tandreglering också. Man kan visualisera resultatet redan innan man börjar. Det ger större påverkansmöjligheter och större trygghet för patienterna.


Bred kompetens och korta väntetider

Något annat som Alexandra och Florida har satsat på är bred kompetens. De har valt att anställa erfarna tandläkare, tandsköterskor och tandhygienister för att så långt det är möjligt kunna erbjuda all tandvård under samma tak. Det vinner patienterna på. 


- Vi har till exempel en käkkirurg knuten till kliniken som utför avancerade kirurgiska ingrepp och implantatbehandlingar, förklarar Florida.


 Alexandra lägger till: Att vi kan erbjuda det här hos oss gör att patienterna slipper stå i kö i två år och vänta på att få träffa en kirurg.



Hur hanterar man tandläkarskräck?

Men att gå till tandläkaren är inte alltid det lättaste. Många är rädda och drar sig kanske för att komma iväg. På sikt leder det till komplikationer och problem, som i sin tur kräver större ingrepp, vilket leder till mer rädsla. Ja, det blir en ond cirkel helt enkelt. Hur gör man som tandläkare för att motverka det? 


Nyckeln: ta patienten på allvar!

- Man måste bygga upp ett förtroende, förklarar Alexandra. Om patienten är väldigt rädd så sitter vi kanske bara och pratar under första besöket. Och situationen i sig är ju svår också, bara det här att man ligger ner i stolen medan vi står. Det skapar en obalans.


- Därför hissar jag alltid upp patienten när vi ska prata, berättar Florida. Vi försöker alltid möta patienternas svårigheter, oavsett om det handlar om tandvårdsrädsla eller något annat.




2024-11-18
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies