Beauty Bar är en plattform för e-handel som skapats av Mimass AB. Håkan Wahlström är vd, grundare och delägare i företaget. Mimass AB är en skönhetsagentur som arbetar brett gentemot skönhetssalonger och skönhetskliniker, läkare och sjuksköterskor. Mimass AB har agenturen för femton maskiner och representerar fyra kosmetiska märken på den svenska marknaden. En marknad som sträcker sig från norr till söder och idag innefattar ett växande antal salonger/kliniker.
– Vi vill mena att vi är mer kunddrivna i vår försäljningsverksamhet än andra aktörer i skönhetsbranschen och lyssnar på vad kunden vill ha, samt tar hänsyn till vad som passar in i salongens vision och utveckling. Det handlar inte bara om att sälja en dyr maskin, utan vi vill att verksamheterna ska växa med hjälp av våra maskiner och produkter. Utan salongernas framgång har vi ju inte ett existensberättigande. Så kan man enkelt utrycka det, säger Håkan och fortsätter:
– Vi har inte ambitionen att konkurrera med de stora näthandlarna. Ambitionen är att ge salongerna tillgång till en marknad och en intäktsström som de egentligen inte har access till idag. Cirka 80 procent av försäljningen av skönhetsprodukter sker på nätet och gärna när det är kampanjer. Beauty Bar har som ambition att ge salonger som samarbetar med oss en möjlighet att marknadsföra sig lokalt i sociala medier och berätta att man har näthandel.
Varje skönhetssalong kan bygga sin egen presentationssida på Beauty Bars plattform med anpassad inriktning samt möjlighet till individuella kampanjer, och erbjuda kunden behandling på den lokala salongen. E-handeln med lagerhantering och logistik sköts av Beauty Bar.
– Våra kunder får fokusera på det de är bra på. Att vara terapeuter och arbeta med behandlingar. Beauty Bar tar hand om lager och logistik.
Intressant i den digitala utvecklingen, menar Håkan, är att samtidigt som e-handeln ökar och fysiska butiker etablerar sig på nätet finns det e-handlare som gör tvärtom och öppnar fysiska butiker. Det är inte rakt igenom enkelt att sia om framtiden även om vi ser en snabb ökning av digital närvaro för våra svenska butiker. Många salongsinnehavare har varken teknisk kompetens, tid eller resurser att möta behovet vad gäller e-handel och blir lätt utkonkurrerade. Beauty Bar möjliggör den här närvaron för de salonger som ansluter sig.
Varumärken som Mimass marknadsför är Cliniccare, Dr Kadir, Life Sciene investment och ett samarbete med träningsprofilen Sabina Dufberg. Flaggmärket för Mimass AB är Cliniccare. Ett hudvårdsmärke som företaget samarbetet med sedan 2013.
– Alla våra märken är salongsmärken. Cliniccare är vårt huvudmärke. Genomgående för hela serien är resultatinriktade ingredienser. Cliniccare innehåller lågmolekylär hylauronsyra vilket borgar för att produkten tränger ned djupare i hudlagren och gynnar fuktbalansen samt främjar cellförnyelse. Vi utbildar terapeuterna i våra produkter så att de kan skräddarsy behandlingarna gentemot kund samt även erbjuda korrekt efterbehandling att sköta hemma. Vi har en mycket stark kundsupport.
Enklast kan vi sammanfatta Mimass och Beauty Bar som en trygg partner till de skönhetssalonger som vill erbjuda högklassiska behandlingar med kvalitetssäkrade maskiner och hudvårdsprodukter. Plattformen för e-handel ger möjligheten att bibehålla försäljning under eget tak. Dessutom är den digitala kanalen en chans att professionellt synas utåt i ett sammanhang där enbart diplomerade och auktoriserade hudterapeuter presenteras.