Personligt i kombination med stora möjligheter
På Vård & Omsorgsteamet är personalen riktiga ”doers”. Här är man i största möjliga mån ute i verksamheten och möter sina kunder. ”Det är i verkligheten vi behövs. Kunderna ska känna igen oss och veta vilka vi är”, säger Lotta Granqvist, en av företagets delägare.
Att synas ute bland kunderna ger igenkänning och det i sin tur skapar
förtroende. Det menar Lotta Granqvist, en av Vård & Omsorgsteamets tre
delägare. I dag har företaget, som också inhyser verksamheten Aktiv Omsorg, 40-talet
anställda i Stockholmsregionen. Tillsammans tar de hand om drygt 160 kunder.
– En bra effekt med att vara ett relativt stort omsorgsföretag är att
vi samlar många olika kompetenser under samma tak, från sjuksköterskor till
socionomer och civilekonomer. Samtidigt är det otroligt viktigt att den
enskilde kunden möter samma personal och lär känna den, säger Lotta.
Att det uppstår en kontinuitet mellan kund och personal är enligt henne
betydelsefullt för att kunna ge ett respektfullt bemötande och god service.
– Samtidigt som vi eftersträvar kontinuitet i det lilla kan vi även
erbjuda en bredd av tjänster. Vi har exempelvis en äldrepedagog och
arbetsterapeut som arbetar nära kunderna, förtydligar hon.
Lotta Granqvist ser hur den ökande konkurrensen inom vård- och
omsorgssektorn har en positiv effekt då det leder till högre krav och därmed
bättre kvalitet.
– En nyckelfaktor är ett bra ledarskap som kan entusiasmera och
inspirera personalen. Sedan kan vi som privat verksamhet erbjuda våra kunder en
rad tilläggstjänster som exempelvis gräsklippning. Det kan vara skönt att ett
och samma företag utför alla tjänster.
Så hur ska den som söker hemtjänst eller assistans hitta det företag
som bäst motsvarar de egna behoven?
– Ring runt och ställ frågor som är adekvata för dig. Undersök hur de
arbetar och tänker. Sedan ska man som anhörig aldrig behöva göra hemtjänstens arbete
utan vara kundens sociala stöd.
2012-08-30
Dela artikel