EM_Poatjanst_01
3-5 min lästid

PO & A-tjänst Service – ett familjärt fullserviceföretag för alla fastigheter

Den som äger en fastighet går aldrig sysslolös. Det är inte bara husen som kräver skötsel och tillsyn. Även grönytor och trädgårdar ställer stora krav på löpande underhåll. Till det måste man förstås lägga fastigheternas inre, med allt vad det innebär av städ och ständigt fix. Som tur är finns det riktigt bra hjälp att få. Vi begav oss till Olofström för att träffa Pia, Lars, Victor och Cecilia på PO & A-tjänst Service, även känt som PO Service. De hjälper fastighetsägare med allt från grönyteskötsel och trädfällning till reparationer, hemstäd och långsiktig förvaltning. Och det gäller både privatpersoner och bostadsrättsföreningar.

Hur ska tiden räcka till?

Att äga hus är inte lätt, även för den händiga är det svårt att klara allting själv. Den skickliga snickaren kan behöva hjälp med sin trädgård. Den trädgårdskunniga saknar kanske kunskapen som krävs för att på ett säkert sätt ta ner ett farligt träd som lutar in över grannens garage. Och även om du som husägare själv är kunnig inom flera områden kan det vara svårt att hitta tiden att få jobbet gjort.


Syftet: att förenkla för fastighetsägare

Makarna Pia och Lars Oelrich både förstår och löser det här problemet. Hos dem kan man få hjälp med allt som har med fastigheter att göra. Sedan 2002 har de drivit PO Service. 2020 växte man både geografiskt och som företag när Karlshamnsbolaget A-tjänst Syd blev en del av företaget. Det året klev dessutom sonen Victor in i bolaget på heltid som arbetsledare för gräs- och grönyteskötsel. Genom alla år har verksamhetens syfte förblivit detsamma: att göra vardagen enklare för alla slags fastighetsägare.


Från veckostäd till viltstängsel

Men vad betyder det i praktiken? Jo, det kan till exempel betyda att man får hjälp med att ta ner det där farliga trädet som hotar att skada både egendom och grannsämja. Eller att man låter PO & A-tjänst Service ta hand om gräsklippningen och rabattrensningen under sommarhalvåret och veckostädningen året om.  


PO & A Service kan ta bort stubbar och åtgärda vildsvinsskador, anlägga rabatter och plantera träd, stängsla och ja, göra nästan allt du kan tänka dig inom fastighetsskötsel och förvaltning. Tjänsterna utförs av egen personal och vid behov underentreprenörer. Man kan då på detta sätt erbjuda en heltäckande fullservice i Blekinge, skräddarsydd efter kundens behov.



En dam i nöd

Det är bäst att låta Lars själv förklara vad det innebär med ett exempel direkt ur vardagen på PO & A-tjänst Service. 


-  Vi har en kund, en dam i åttioårsåldern, som hörde av sig till oss för att få hjälp med sin sommarstuga, berättar han. Kvinnan bor inte själv i närheten av sin fastighet och hon har inget körkort. Därför har det varit svårt för henne att sköta huset och trädgården.


-  Hon älskar ju sitt sommarhus, men har fått åka kollektivt för att ta sig dit och hon har haft problem att få hjälp med reparationer och annat som behöver göras. Så när hon till slut kontaktade oss hade hon haft stora problem. Det var så illa en gång när hon kom dit att gräset var så högt att hon inte kom in i huset. Hon fick vända och åka hem.


Så kunde hon förstås inte fortsätta ha det. PO & A-tjänst Service skred till verket och kvinnan får numera hjälp med allt hon behöver – från matleveranser, posthantering och transporter till löpande gräsklippning och städning. Hon har också fått hjälp med reparationer och underhåll på såväl brunn som fasad, badrum och skorsten. 


-  Hon har helt enkelt fullservice på hela fastigheten, oavsett vad det gäller, förklarar Lars. Det har gjort stor skillnad för henne.  Ja, hon säger ju det själv att hon hade varit tvungen att sälja om hon inte hade fått den här hjälpen, berättar Pia.


Som spindeln i nätet

För att kunna erbjuda den här sortens totalservice har Lars och Pia genom åren byggt upp ett brett nätverk av pålitliga underleverantörer och entreprenörer som gör allt som de inte själva kan lösa inom bolaget. 


- Vi sitter som spindeln i nätet, förklarar Lars. 


På så vis kan de hjälpa sina kunder att snabbt få hjälp av garanterat skickliga hantverkare, till exempel murare, målare, rörmokare och snickare. 


- Vi knyter ihop allting sammanfattar Victor. Vi tar de leverantörer som vi känner oss trygga med och som vi vet levererar bäst resultat.


Tillit är nyckeln

Kvalitetsmedvetenheten gäller förstås också städverksamheten. Där är Cecilia Karlsson ansvarig. Hennes personal är handplockad, förklarar hon, och man lägger stor vikt vid förmågan att skapa förtroende hos kunderna. 


- Det är alltid samma personer som kommer och städar om man har löpande städning, berättar hon. Då lär personalen känna kunderna och bygger upp en relation. Det blir lite som att komma hem till farmor eller mormor och städa.


Vi är alltid jättenoga med att personalen har märkta kläder och märkta bilar, fyller Pia i. Och om det blir några schemaändringar meddelar vi alltid det i god tid så att kunden vet.


Kundernas efterfrågan styr

Med PO & A-tjänst Service på sin sida blir man helt enkelt trygg som fastighetsägare, oavsett behov och fastighet. Genom att lyssna in och leverera det kunderna efterfrågar har företaget etablerat sig som en pålitlig och familjär partner som man kan lita på i vått och torrt. 


- Vi har alltid fångat upp de behov som kunderna har kommunicerat till oss, förklarar Pia. Och så vill vi fortsätta utvecklas. Vi vill växa med våra kunder.



2024-07-01
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies