VAMO Varumärkesombudet AB är en affärsjuridisk byrå som är specialiserad på varumärkesskydd, mönster och domännamnstvister. Maite Eriksson grundade Varumärkesombudet utifrån ett genuint intresse att hjälpa små och medelstora bolag att registrera sitt varumärke.
– Företag behöver absolut bli bättre på att förstå varför det är så viktigt att registrera sitt varumärke. Det ska vara lika självklart som att registrera ett bolagsnamn!
Behöver inte vara krångligt och kostsamt
Maite har tidigare arbetat på både advokatbyrå och patentbyrå, och har upplevt att registreringen krånglades till i onödan och var onödigt kostsam.
– Det behöver inte vara krångligt och orimligt kostsamt att få ett varumärkesskydd. Vi gör det så enkelt som möjligt för kunden utan att tumma på kvalitén. Vi har fasta priser, man vet vad man får för pengarna, hur processen går till och vi inleder med att kostnadsfritt granska om namnet är fritt att registrera. Vi vill få till ett skydd, inte ta betalt för processen, berättar Maite.
– Människor konsumerar utifrån varumärken. Vi vill ha vad varumärket signalerar, känslan och tillhörigheten i det. Idéer kan inte skyddas, men varumärken kan. Och förmodligen har det aldrig varit viktigare att skydda sitt varumärke än vad det är idag.
Måste ha en bra idé för att lyckas
Handeln är global. Nya snarliknande produkter, tjänster och mönster ersätter och konkurrerar med varandra, samtidigt som bolagen lägger massvis med pengar på att marknadsföra sig. Om man ska lyckas som bolag måste man ha en bra idé, och ett bra varumärkesskydd som och inte riskeras att efterliknas av en konkurrent som i förlängningen menar att ditt varumärke gör intrång i deras skydd. Det är via varumärket eller mönstret som man särskiljer sig från konkurrenterna.
Vänd dig till Varumärkesombudet
Maite rekommenderar att man vänder sig till Varumärkesombudet om man inte har ett varumärkesskydd idag, och om man är i färd att starta ny verksamhet.
– Processen tar några månader så jag rekommenderar att man kommer igång så fort som möjligt, gärna i samband med att man registrerar bolaget. Namnet behöver vara tillräckligt särskiljande, helst unikt och inte för beskrivande av tjänsten eller produkten som man säljer. Har man en jättebra idé, ska man ha ett jättebra varumärke.
Covid-19 har drabbat många företag hårt, samtidigt märker Maite en stark drivkraft och innovationsförmåga i Sverige.
– Jag tycker det är fantastiskt att se all den strävsamhet som vi mött, förmågan att ställa om och kraften i att vara kreativ och innovativ. I år har många nya idéer fötts. Att få känna den otroliga känslan i att överlämna ett livslångt varumärkesskydd och hjälpa dessa företag är vår mission. Vi vill hjälpa svenska företag i världen, öka deras konkurrenskraft och se till så att de slipper problem med sitt varumärke i framtiden.
– Det är otroligt sorgligt att möta företagare som drivit sina företag i decennier och så vill ett nystartat företag göra anspråk på deras namn. Det handlar inte bara om enorma investeringar som kan gå förlorade, utan om en emotionell förlust som är oersättlig. Kostnaden för ett registreringsbevis är väldigt låg i jämförelse med förlusterna som man kan drabbas av utan ett skydd, avslutar Maite Eriksson.