– I bland är det så lugnt här på skolan att man funderar över om alla kanske har gått hem, ler Ingrid Larsson som sköter administrationen och arbetar som elevresurs på HamnaSkolan.
Rektor Britt Holmgren nickar instämmande.
– Arbetsron är avgörande för att alla elever ska få den hjälp och de utmaningar de behöver, förklarar hon.
På HamnaSkolan är beslutsvägarna korta vilket gör att resurser snabbt kan förflyttas dit de för tillfället behövs. Man fokuserar på att lära sig upptäcka enskilda elevers behov i god tid samt att hitta rätt sorts anpassade läromedel.
Tre timmar i veckan kan eleverna få extra hjälp av lärare efter skoltid.
– Dessa resurstimmar är populära och uppskattade både av elever och vårdnadshavare, säger Britt.
På HamnaSkolan är det högt i tak och alla känner varandra. Här får alla elever vara sig själva, och de vuxna agerar direkt i händelse av elakheter eller olovlig frånvaro.
– Jag är faktiskt säker på att våra elever känner sig trygga i sin skola, säger Ingrid.
På mellanstadiet präglas en stor del av undervisningen av Reggio Emilia-pedagogik och man ser skapande och kreativitet som en väg till kunskap. Slöjd- och bildläraren är utbildad ateljerista.
– På högstadiet har vi valt att rikta in oss mot språk eftersom vi är övertygade om att språk är viktigt i en global värld. Alla elever måste läsa ett extra språk, det går inte att välja bort, förklarar Britt och tillägger:
– Dessutom lägger vi extra tid på samhällskunskap då vi anser att det ger en bra grund för livskvalitet.
Ytterligare något som främjar lärandet är god och näringsrik mat. Skolan har en egen kock och eleverna turas om att praktisera i köket.
– Att göra något på riktigt är ett utmärkt sätt att lära för livet, säger Britt.