En trädgård, beroende på hur den är uppbyggd, kan ibland kräva en hel del tid och då kan det vara skönt att leja bort jobbet för den som inte vill utföra trädgårdssysslorna själv.
Edsbergs Trädgård utför många olika trädgårdstjänster åt privatpersoner, som gräs- och häckklippning, ogräsrensning, beskärning, stenläggning och plantering av allt från en buske till hela trädgården. Det händer också att företag anlitar dem för röjning, plantering eller till exempel bevattning under varma somrar.
– Många av våra tjänster är RUT-berättigade, vilket i grova drag betyder att kunderna betalar hälften av kostnaderna för tjänsterna. Det är en bra rabatt som gör att många äldre har möjligheten att bo kvar i sina villor, vilket annars skulle vara svårt, säger Göran Nävertun som är ägare och vd.
Göran har en minst sagt lång erfarenhet av trädgårdsbranschen då han jobbat med den under 35 år. Innan han startade Edbergs Trädgård 2002 jobbade han mycket med trädgårdsanläggningar då han jobbade åt stora anläggningsföretag.
Göran jobbade ensam i företaget fram till 2010, då han började ta in underentreprenörer, vilket resulterade i att företaget växte och idag har han en heltidsanställd trädgårdsmästare, Hanna Lindblom som jobbar året om. Samt 7-8 trädgårdsarbetare under säsong.
De utför sina tjänster åt kunder i de norra delarna av Stockholm, som privatpersoner, företag och bostadsrättsföreningar.
Under sina arton år som företagare har Göran jobbat upp en så pass stor kundkrets att både han och hans trädgårdsmästare Hanna Lindblom är sysselsatta året om. Vår och sommar utför de många olika slags trädgårdsprojekt och under vintern, när trädgården annars ligger i dvala, ägnar de sig åt trädbeskärning.
Göran som har haft många säsongsarbetare under åren kände att han ville öka kompetensen i företaget och när han fann Hanna så fick han någon som kompletterade hans egna styrkor perfekt.
– Hanna är kompetent och brinner verkligen för yrket och det är jätteroligt att hon är en ung kvinna som klarar av det här jobbet, som kan vara extremt tungt i perioder.
Göran berättar att han alltid utgått efter mottot att det inte finns för små kunder och jobb.
– Jag fick tidigt höra att man inte kan ta för små jobb men det håller jag absolut inte med om, då små jobb ofta är återkommande och leder till fler jobb.
Det finns några viktiga punkter för Göran, som han tycker är A och O när man driver ett företag som detta.
– Att svara i telefonen är steg nummer ett. Får kunden inte tag i dig så går de genast vidare och ringer någon annan. Nästa steg är att hålla tider och blir man försenad så är det oerhört viktigt att höra av sig till kunden. Det finns inget mer irriterande än att stå och vänta på någon och andras tid är minst lika viktig som din.
När Göran och Hanna är ute på ett uppdrag ser de till att utföra sitt jobb, utan att störa omgivningen.
– Vi vill göra vårt jobb utan att vara i vägen för andra. När jobbet sedan är klart så ska det inte märkas att vi varit där, förutom att kunden har fått ett riktigt bra jobb utfört. Det handlar om sunt förnuft och vi gör ofta det lilla extra för våra kunder, vilket gör att de blir glatt överraskade av våra jobb, avslutar Göran.