Pirjo Lahdenperä är både legitimerad psykolog och professor emerita i pedagogik, vilket innebär att hon är pensionerad men verksam och har fortfarande akademisk tillhörighet.
Pirjo har minst sagt en gedigen meritlista. Hon började sin karriär som skolpsykolog i Rinkeby och blev då intresserad av hur man kunde jobba med elever med olika bakgrund. Därefter har hon jobbat som lärar- och rektorsutbildare på högskolan, startat forskningscentrum och varit chef för ledarskapscentrum. Hon blev Sveriges första professor i interkulturell pedagogik. Sedan tio år tillbaka är hon också professor i pedagogik med inriktning mot styrning och ledning vid Mälardalens högskola.
– Jag tycker att det är otroligt kul att jobba med ledarskap och verksamhetsutveckling. Jag föreläser inte bara, utan också följer upp och ser att det verkligen händer något i praktiken.
Kompetensutvecklar förskolepersonal
Hennes kunder finns i olika kommuner och består till stor del av skolor, såväl grundskolor som gymnasium.
– Nu kompetensutvecklar jag personal i flera förskolor i och med att jag nyligen skrev en ny bok Interkulturella förskolan: mål och arbetssätt.
Pirjo utbildar såväl lärare, rektorer och pedagoger samt annan personal inom elevhälsan och inom den sociala sektorn.
– Att personal inom elevhälsan får den här typen av utbildning är jätteviktigt för att de ska kunna ge stöd och handledning för lärare.
Interkulturell förståelse
Pirjos specialområde är att utveckla personalens kompetens inom mångfald och mångkulturalism.
– Det här är inget man bara kan och dessutom finns det inte mycket av det inom andra utbildningar.
När det kommer till det mångkulturella finns det flera saker som skolorna kan bli bättre på.
– Det allra viktigaste är att skolorna uppfattar att eleverna med utländsk bakgrund är deras elever. Jag har varit med om att lärarna utgick ifrån att elever med utländsk bakgrund hade kommit fel. Det är inte eleverna som kommit fel, utan personalen som har bristande kompetens, menar hon. Däremot kan jag förstå hur lärare har en enorm arbetsbörda och nya utmaningar och som dessutom ska ge alla elever en likvärdig utbildning!
Över 100 publikationer
Pirjo utgår från Eskilstuna men jobbar över hela Sverige, från exempelvis Falkenberg till Boden. För Pirjo kan uppdragen ibland sträcka sig över en längre tidsperiod, men vissa gånger åker hon också ut för kortare uppdrag, som inspirationsföreläsning vid en terminsstart.
Pirjo har också skrivit över 100 publikationer, där många handlar om skolan.
– Jag är också ordförande för Sverigefinska skribenternas förening, som stödjer andra skribenter, vilket är väldigt kul. Jag märker hur mycket skrivandet utvecklar människor.
Hennes fokus ligger just nu på ledarskap, då hon nyligen skrivit en bok Interkulturellt ledarskap och verksamhetsutveckling på Studentlitteratur, som kommer ut under året.
– Nu har jag aktualiserat min kunskap om interkulturellt ledarskap och hur man som ledare jobbar med personal som har olika bakgrunder, avslutar hon.