Bredängsskolan är en F–9-skola där 550 elever och lärare från världens alla hörn möts och lär av varandra. De senaste två åren har Bredängsskolan exempelvis tagit emot över 150 barn och ungdomar från krigs- och katastrofdrabbade områden i världen. De yngre barnen placeras direkt i klass med stöd av studiehandledare och modersmålslärare, medan de äldre får starta sin svenska skolgång i mottagningsgrupp med hög lärartäthet.
– Alla nyanlända barns kunskaper och lärandebehov kartläggs strukturerat och omsorgsfullt för att arbetet ska kunna följas upp och utvärderas, säger Terhi Bisander, skolan rektor, och tillägger:
– Våra elever älskar sin skola och ser den som ett andra hem.
Att eleverna trivs så bra tror hon delvis beror på personalens och skolledningens intensiva arbete med fokus på respekt och allas lika värde. Vid konflikter arbetar skolan med hjälp av specialpedagog och kurator med medling, och man är också engagerade i projektet Non Violent Communication.
– Vårt likabehandlingsarbete pågår hela tiden och jag är oerhört stolt över att en elev, på frågan om vad som är bäst med Bredängsskolan, svarade ”vår likabehandlingsplan”. Det måste bero på att vi arbetat väldigt bra med budskapet, säger Terhi med tacksamhet och stolthet i rösten.
För att se till att alla barn mår bra har Bredängsskolan något så unikt som heltidsanställd kurator, skolsköterska och psykolog. Eftersom många av eleverna inte är etablerade i Sverige och i många fall inte har ett eget hem är maten som serveras extremt viktig för elevernas välmående.
– För att försäkra oss om att våra barn får åtminstone ett näringsrikt mål mat om dagen har vi satsat på eget kök med kock, berättar Terhi.
Ett annat fokusområde är att ge eleverna möjlighet att delta aktivt i det svenska samhället.
– För oss är det oerhört viktigt att visa eleverna vilka stora möjligheter de har att välja vilket yrke de vill i framtiden och vi arbetar kontinuerligt med olika projekt i den riktningen under hela deras skoltid, säger hon.
Överhuvudtaget arbetar man ofta i samarbete med organisationer och företag utanför skolan.
– Det är vår uppgift att se till att våra elever vidgar sina vyer, att de får insikt i hur samhället fungerar och vilka möjligheter de har, konstaterar Terhi.