Mats Johansson har varit rektor på Huddingegymnasiet i 16 år. Han brinner för sitt yrke och talar inspirerande och engagerat om både skolan, utbildning och pedagogik.
– Jag tycker faktiskt synd om alla som inte jobbar inom skolan, skrattar han.
På Huddingegymnasiet går 500 elever från hela Stockholmsområdet. Elevgruppen är väldigt blandad vilket skapar en härlig dynamik.
Skolan byggdes 1972 och ser kanske inte mycket ut för världen från utsidan, men inomhus döljer sig genomtänkta och perfekt anpassade lokaler för all tänkbar form av undervisning. Dessutom utmärker sig Huddingegymnasiet med sina många och välfungerande samarbeten med utomstående föreningar och institutioner. Under många år har skolan varit specialiserad på idrott och är det fortfarande. Här finns två av Sveriges nationellt godkända idrottsutbildningar.
– Vi har ett fotbollsprogram i samarbete med Hammarby fotbollsakademi och ett hockeyprogram tillsammans med Huddinge hockey, berättar Mats och betonar att idrottsprogrammen ingår i valfritt teoretiskt program och ger högskolebehörighet.
Men här finns även högskoleförberedande program i naturvetenskap, teknik, samhällsvetenskap och ekonomi.
– Inom ramen för dessa samarbetar vi framgångsrikt med flera högskolor, säger Mats och nämner Karolinska Institutet och KTH som exempel.
För natureleverna innebär samarbetet med KI, som pågått i 15 år, en unik möjlighet att få inblick i hur det är att studera där och vilka utbildningsvägar som finns.
Inom de fyra högskoleförberedande programmen finns möjlighet att välja specialinriktningar där juridik, beteendevetenskap och informations- och mediateknik är populära alternativ till de klassiska inriktningarna.
Två fokusområden som står i centrum för skolans arbete är formativ bedömning och mänskliga rättigheter. Formativ bedömning talar man om på alla skolor, men Mats har utvidgat begreppet och kallar det formativt arbete.
– Vi måste ha ett förhållningssätt där vi möter eleverna där de är och försäkra oss om att de förstår lärandemålen. Uppdraget som lärare är sedan att anpassa undervisningen så att eleverna når dessa mål. Om läraren på vägen märker att undervisningen inte fungerar måste man prova andra alternativ med elevernas behov i fokus, förklarar Mats.
Egentligen är detta inget nytt, menar han. Skickliga lärare har alltid arbetat på det sättet. Men uppdraget nu är att se till att varje lärare tar till sig och börjar praktisera det formativa arbetet.
Det andra fokusområdet handlar om att koppla alla utbildningar på skolan till hur verkligheten faktiskt ser ut. Mats är övertygad om att elever som får arbeta med det som är på riktigt blir mer engagerade i undervisningen och därmed lär sig mer.
– Vår skola är en av få Amnestycertifierade skolor och vi tar vårt demokratiuppdrag på allra största allvar. Det är en ynnest att få lära eleverna att värna om vår demokrati och på så sätt hjälpa till att stärka och bevara den, säger han.
Det är svårt att missa att Mats är en sann eldsjäl som brinner för sitt uppdrag, sina pedagoger och elever. I linje med detta medmänskliga synsätt är man vid Huddingegymnasiet oerhört mån om att ge det ökande antal nyanlända elever ett så varmt och individanpassat mottagande som möjligt.
Huddingegymnasiet har ett eget tillagningskök och maten är något som prioriteras i skolans budget.
– Dagens ungdomar äter sällan en ordentlig frukost hemma och därför har jag satsat på att erbjuda en närmast hotellik frukostbuffé här på skolan, säger Mats.
Skolfrukosten betraktar han faktiskt som en av de bästa pedagogiska förbättringar han genomfört.
– Hur ska en ung människa klara en hel skoldag utan att ha ätit en ordentlig frukost? Det är omöjligt att lära sig något utan grundläggande förutsättningar, säger han med eftertryck.
Maten lagas på plats och från Huddingegymnasiets matsal behöver ingen gå hungrig. Här finns en fantastisk salladsbuffé och minst ett vegetariskt alternativ.
– Uppdraget från kommunen är att 38 procent av allt vi lagar ska vara ekologiskt, berättar Mats som tycker att det är väl investerade satsningar.
Både ur ett hälso- och ett miljömässigt perspektiv.
Att samtala med Mats Johansson är en inspirerande upplevelse. Ett möte med någon som talar så varmt och innerligt om det positiva med svensk skola inger hopp.
– Skolan i vårt land är full av fantastiska pedagoger, skolledare och framför allt – ungdomar. För deras skull måste vi bli bättre på att framhålla allt som är bra och gott med vår svenska skola, säger han avslutningsvis.