– Papper är väl roligt, men barn är roligare, skrattar förskolechef Ewa Glennius, när vi besöker henne i Trollhättan.
Det sprudlar om henne. Glädje är enligt Ewa också en av de allra viktigaste förutsättningarna för en trygg förskoleverksamhet där barn och vuxna mår bra tillsammans.
Ewa är ansvarig för de fyra förskolorna Draken, Ejdern, Garnet och Lindåsen. I våras genomfördes en föräldraenkät med en svarsfrekvens på hela 88 procent.
– Vi ville ta reda på hur föräldrarna känner kring frågor som rör bland annat kontakt, bemötande och trivsel. Och vi fick faktiskt idel lovord, berättar Ewa med stolthet i rösten.
Nöjdheten bevisar att hon och pedagogerna lyckats förmedla vad de står för och hur de arbetar. Förskolan är det första steget i det svenska utbildningsväsendet, ett uppdrag som man här tar på allra största allvar, enligt Ewa.
För barn i förskolan sker lärande främst genom lek och Ewa exemplifierar hur man leker både matte, språk och naturvetenskap.
– Till exempel visar en förskollärare våra allra minsta barn vad friktion är genom att låta dem åka rutschkana på olika material. En annan förskollärare arbetar med programmering av robotar och lär barnen uttryck som algoritmer, säger hon, och ler åt utvecklingen som sker i lärprocesser i förskolan.
Arbetet i förskolan styrs av läroplanen och allt man gör utgår ifrån den. Något som Ewa är mån om att förmedla till föräldrarna.
De fyra förskolorna deltar även i det nationella projektet Läslyftet som syftar till att via läsande utveckla barns språk och läsinlärning.
– Läsningen börjar redan när barnen är mycket små. En tvååring känner igen symboler i sin vardag och det är viktigt att hänga med och uppmuntra den lusten att läsa, säger Ewa.