252016 Vulkarna i Arboga_01
3-5 min lästid

Vulkarna i Arboga firar 45 år i branschen som tillverkare av transportband och gummeringar

Vulkarna i Arboga är ett familjeföretag med djupa rötter och stark lokal förankring. Sedan 1980 har man levererat transportband, gummeringar och tillbehör av alla upptänkliga slag för alla upptänkliga industrier – från träindustri och pappersbruk till bagerier, tillverkningsindustri och tryckerier. Vi träffade ägaren Dennis Wall för att höra mera om framgångsreceptet som stått sig i 45 år.

Nuvarande ägaren Dennis Wall är son till en av firmans grundare. Han har jobbat på Vulkarna i Arboga sedan 1984 och vet vad som krävs av en tillverkare av transportband och gummeringar. Nu är han ansvarig för att  föra arvet vidare mot framtiden. 


Han var med redan från start

Men han har faktiskt jobbat i verksamheten ända sedan den grundades. “Jag gick ju i skolan 1980 när pappa, som heter Örjan Jonsson, startade tillsammans med Karl-Henric Waern, men jag jobbade i firman på sommarloven”, berättar han.


Start i Götlunda

På den tiden låg verksamheten i Götlunda. Man hade lagret i en lada och endast en servicebil i företaget. 1998 gick flytten in till Arboga. 2007 tog Dennis över och 2015 gick flyttlasset till lokalen man nu huserar i, dubbelt så stor som den tidigare. “Vi har nästan 600 kvadrat och en egen tomt, det var ett stort lyft när vi flyttade hit, men nu börjar vi känna oss lite trångbodda här också”, konstaterar Dennis. 



Vulkare med bredd 

Det är inte konstigt att behovet av utrymme ökar, för verksamheten går som tåget. I fokus för den står transportband, men som Dennis beskriver det är verksamheten bred och innefattar alla former av vulkanisering – från gummering mot slitage och bullerdämpning till gummidukar, rullar, kilremmar, slitgummi och gummiremmar. Just nu jobbar sex personer i bolaget.


Vi är fem stycken med mig inräknad som är vulkare och jobbar med tillverkning, montage och service av transportband, och så är det min fru Ulrika som sköter administrationen. Vår son jobbar dessutom i produktionen.


Kvalitet är det som gäller

Efter 45 år i branschen vet man naturligtvis vad som går hem hos kunderna. Hos Vulkarna i Arboga kan lärdomen sammanfattas i ett ord – kvalitet. Och det gäller från underleverantörerna i produktionkedjans början till slutleverans ute hos kund. “På ett sätt är det enkelt – vi måste leverera kvalitet för det är vad våra kunder förväntar sig, de har höga krav kort sagt”, förklarar han och fortsätter:


Om vi levererar gummi eller transportband till ett stort företag som Volvo eller till Försvarsmakten så är de extremt kvalitetsmedvetna. De vill att vi ska kunna visa upp vilka våra leverantörer är och hur deras tillverkning går till och ställer stora krav på miljövänlighet och att produktionen är energisnål.


En personalstyrka utöver det vanliga

Att leverera på den nivån kräver naturligtvis en personalstyrka utöver det vanliga och Dennis hymlar inte med att han är stolt över sina anställda. Att vara vulkare är ett yrke som ställer höga krav. Inte bara på noggrannhet och hantverksskicklighet, man måste dessutom vara flexibel, driven och har förmågan att lösa problem. 



“Du måste vara problemlösare”
“Det finns ingen utbildning att gå för den som vill hålla på med det här som det gör för dem som till exempel vill bli svetsare”, förklarar Dennis. “Så du måste ha drivet själv och verkligen vilja lära dig på jobbet.” Och det ställer krav, för inget transportband är det andra likt. 


Om du kommer ut till ett bageri och ska montera eller reparera deras transportband så ställer det helt andra krav än om du kommer till ett grustag. I det förstnämnda fallet är hygienkraven skyhöga, allt måste vara rent. I det andra behöver du i princip kunna använda spett och slägga. Det kräver en otrolig flexibilitet och att man som vulkare är problemlösare. Det är vår personal och det är en nyckelkomponent i verksamheten.


Ett 45-årigt framgångsrecept som håller

Ja, det är kombinationen av kvalitetstänk, servicekänsla och skicklig personal är hemligheten bakom Vulkarna i Arbogas 45-åriga historia. “Vi försöker att hålla en hög servicenivå helt enkelt och alltid leverera en kvalitet som vi är stolta över”, konstaterar Dennis och tillägger: 


Det finns så många idag som fokuserar på snabbhet och volym utan att tänka på kvalitet. Det är inte vår grej. För oss är det kvalitet och kundnöjdhet som står i centrum. Så har vi alltid jobbat och så vill vi växa mot framtiden.

2025-03-12
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.