EM_Wrangedesign_01
3-5 min lästid

Wrange Design – optimerar din närvaro på nätet

Tolv år från starten har Wrange Design blivit ett väletablerat bolag inom varumärkesbyggande, UX/UI-design, grafisk formgivning, webbdesign och mycket mer. Bland kunderna syns såväl små lokala bolag som stora globala jättar. Man bakom företaget heter Viktor Wrange. Vi träffade honom för att höra mer om en företagsresa som imponerar och lära oss hur man egentligen ska tänka för att få ut mesta möjliga av sin företagshemsida.

- Det jag gör mest är varumärkesbyggande och UI- och UX-design, berättar Viktor. Men det blir också mycket grafisk formgivning, strategiarbete kring SEO och design och infrastruktur för hemsidor.


 Företaget han driver handlar om att få kundernas närvaro på internet att bli så genomtänkt och funktionell som möjligt. 


Ibland hör jag kunder säga att hemsidan inte spelar någon roll, att det ändå inte kommer några konverteringar därifrån, men då frågar jag alltid om hemsidan verkligen är byggd för att konvertera. Den kan ju bara göra det den är designad för.


Resans början 


Här kommer alltså Viktor och Wrange Design in i bilden. Men innan vi lär oss mer om hur man optimerar sin digitala närvaro som entreprenör och företagare måste vi säga några ord om hans egen historia. Under gymnasietiden på GUC i Uppsala fick han upp ögonen för att han hade en särskild fallenhet för webbdesign, foto och grafisk form. 


Det var när jag gick en kurs i multimedia som jag kände att något bara klickade. Det var första gången i livet som jag satt med Photoshop och efter andra lektionen kunde jag gå runt och hjälpa de andra eleverna lika mycket som läraren ungefär. Han hjälpte mig att byta till multimediaprogrammet och där fick jag en otroligt bra grund att bygga vidare på, med allt från bildbehandling och webbdesign till foto.



I lära hos en mästare


Efter studierna väntade jobb som fotograf på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, i Uppsala och hos den världskände äventyrs- och skidsportfotografen Mattias Fredriksson i Åre. 


- Jag lärde mig massor av Mattias, om foto såklart, men också om hur man sköter om och administrerar en verksamhet, till exempel såg jag över hur vi levererade bild till våra kunder, berättar han om tiden i Åre.


Väl hemma i Uppsala igen återvände Viktor till SLU och ett jobb som fotograf och grafisk formgivare.  


- Jag jobbade med deras rebrandning och tog hand om deras personalmagasin, men jag hjälpte också forskningsprogram att ta fram informationsmaterial av olika slag, förklarar han. Det var också där tankarna på att starta eget väcktes. 


“Lösning blev att jag startade eget”


- De hade totalt anställningsstopp på SLU då, så den vägen var stängd, berättar Viktor. Samtidigt hade jag flera kunder som jag jobbat med internt på universitetet och de ville att jag skulle fortsätta leverera till dem och det ville jag också.


Lösningen blev att han startade sin egen byrå.


12 år som egen


Nu är det tolv år sedan. Han har klarat av uppstartsfasen och byggt ett stabilt bolag som blivit både välkänt och välrenommerat. Några år efter starten drev han bolaget på distans och levde som digital nomad på bland annat Bali. 


Det är en upplevelse som inte minst gett honom mycket som företagare, särskilt vad gäller hur man skapar goda kundrelationer. Viktor är övertygad om att det sker bäst genom att man hittar samhörighet som i sin tur skapar en vilja att jobba ihop. Så har han fått sitt bolag att växa.


 - Jag har inte haft fokus på att växa för att växa, förklarar han. Istället har jag velat bygga upp stabila kundrelationer som håller över lång tid. Min äldsta kund har jag haft sedan jag började, i tolv år nu.



Har du koll på ditt viktigaste skyltfönster?


Oavsett bransch är den sortens kundrelationer inget man får gratis. Nej, för det krävs en produkt utöver det vanliga. För Wrange Designs del innebär det att hjälpa företag att nå ut med sitt budskap i det allt mer svåröverskådliga digitala landskapet.


- En hemsida är ditt viktigaste skyltfönster som företagare idag, förklarar Viktor. Men det många inte tänker på är att man för att optimera den måste bestämma sig för vilken målgrupp man har och vad man vill att de ska göra på sidan.


Ta din hemsida på allvar!


Om man inte har bestämt det är det lätt att hemsidans funktion blir rörig och oklar. 


- Du får en sida där du kanske har en massa parallella calls to action, utan tydlig hierarki, som Viktor förklarar det. Men hur gör man istället? Viktor är tydlig med sitt svar: ta hemsidan på allvar.


Var tydlig med vad hemsidan ska göra och vilket syfte den ska fylla för just ditt bolag. Gör en customer journey map och fundera på vilka steg den önskade användaren ska ta för att leda till resultatet eller konverteringen du vill ha. Och det är svårt att göra innan man börjar ett projekt. Mycket handlar om att hitta rätt frågor. När jag kommer ut på ett företag kör jag alltid en workshop med kunden för att skapa grunden för projektet och bygga vidare därifrån.


Besök Wranges hemsida här



2024-07-04
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies